Tesla вече не отговаря на изискванията за включване в индекса S&P 500 ESG. Това е информация, която вероятно ще изненада инвеститорите, и има потенциал за умерено въздействие върху цената на акциите.
Компанията, за която главният ѝ изпълнителен директор Илон Мъск казва, че щ е основал, за да постави света на пътя към устойчивото енергийно бъдеще, няма цялостна стратегия за намаляване на въглеродни емисии, според индексите на S&P.
„Няколко от факторите, допринесли за нейния ESG резултат за 2021 г., бяха спад в резултатите на ниво критерии, свързани с липсата на нисковъглеродна стратегия на Tesla и кодекси за бизнес поведение“, пише Маги Дорн, старши директор и ръководител на ESG Indices, Северна Америка, в индексите на S&P Dow Jones.
В същото време Tesla се смята за двигателя, който промени цялата автомобилна индустрия, насочвайки погледите от силно замърсяващите дизелови и бензинови двигатели към електрическата мобилност. Ford Motor, General Motors, Volkswagen AG, BMW AG и Mercedes-Benz Group AG са сред големите автомобилни производителя, които харчат милиарди за електрически разработки, опитвайки се да догонят, и дори да задминат, Tesla.
Ford и General например са в борсовия фонд SPDR S&P 500 ESG.
Шофирането на електрически коли обаче не елиминира всички въглеродни емисии, защото електричеството може да се генерира чрез изгаряне на природен газ или въглища. Но САЩ вече генерират около 40% от електроенергията си от атомни централи и възобновяеми източници и този процент нараства с течение на времето.
Има и други причини за изключването на Tesla от ESG индекса. „Анализ на медиите и заинтересованите страни, процес, който има за цел да идентифицира текущата и потенциалната бъдеща изложеност на компанията на рискове, идентифицира две отделни събития, съсредоточени около твърдения за расова дискриминация и лоши условия на работа във фабриката на Tesla във Фримонт, както и нейното управление на разследването, водено от NHTSA, след множеството смъртни случаи и наранявания, свързани автономните превозни средства на компанията“, пише Дорн.
Мъск не изглежда доволен, че S&P Global Ratings „е загубил своята цялост“ и описва инвестирането в околната среда, социално и отговорно управление (ESG) като „измама“.
Exxon is rated top ten best in world for environment, social & governance (ESG) by S&P 500, while Tesla didn’t make the list!
ESG is a scam. It has been weaponized by phony social justice warriors.
— Elon Musk (@elonmusk) May 18, 2022
„За всеки елемент от ESG оценката, независимо дали е E, S или G, разкриването е изключително важно“, казва Рей Макконвил, говорител на S&P, пред Barron’s.
„Ако няма много налична информация, независимо дали е публично достъпна информация или информация, предоставена в нашето проучване за оценка на корпоративната устойчивост, това ще повлияе негативно на резултата. Така че в случая с Tesla и други, проблемът отчасти е с липсата на разкриване.“
Едно нещо, което може да помогне на Tesla, са връзките с обществеността. Производителят на автомобили не полага активни PR усилия.
„Tesla трябва да инвестира в PR, за да подобри капитала на марката си за безопасност, който става все по-важен в съзнанието на клиентите на електромобилите“, каза съоснователят на Future Fund Active ETF Гари Блек.
„Автомобилите на Tesla са най-безопасните в света, но потребителите не го знаят.“
Изключването от индекс може да има значение за акциите, защото включването създава търсене. Но за Tesla изключването изглежда незначително.
Приблизително 65 млрд. долара е стойността на компаниите в S&P ESG. Това са много пари, но са сравнително малко в света на управлението на активи. За сравнение, в индексът S&P 500, където е и Tesla, активите са за 13 трилиона долара.
Акциите на Tesla поевтиняха с 6.8% в сряда до 709.81 долара за акция. Новината за изваждането от индекса вероятно е била сред причина за поевтиняването. Но целият пазар беше ударен – S&P 500 и Dow Jones паднаха съответно с 4 и 3.6%.