Stellantis, VW и Volvo са най-застрашените европейски автомобилни производители от митата на американския президент Доналд Тръмп, предупреждава Moody’s. След като се върна в Белия дом, политиките на неговата администарция предизвикават безпокойство в световния автомобилен сектор, пише изданието evmagazine.com.
Европейските производители на автомобили се подготвят за потенциалното въздействие от тарифите, които ще засегнат пазарите им в Северна Америка. Според рейтинговата агенция Moody’s, Stellantis, Volkswagen Group и Volvo са европейските производители на автомобили, които са най-уязвими към тарифните заплахи на президента Тръмп върху автомобили, изнасяни от Мексико, Канада и Европа за САЩ.
Тарифните заплахи на Тръмп
Предложените от Тръмп тарифни планове имат за цел да наложат 25% данък върху всички превозни средства, внесени от Мексико и Канада. Този ход е част от неговата по-широкообхватна стратегия да окаже натиск върху съседните страни да ограничат нелегалната имиграция и да се справят с потока от трансгранични доставки на фентанил.
Въпреки това, последиците от подобна политика могат значително да засегнат автомобилната индустрия, особено европейските производители, които разчитат на пазарите в Северна Америка за производството и продажби.
Предложените тарифи ще окажат сериозно влияние върху веригите за доставки, които европейските производители на автомобили, като Stellantis, Volkswagen и Volvo, са разработили в Северна Америка през годините.
Тези компании управляват големи производствени предприятия в Мексико и ако Тръмп наложи митата, те могат да бъдат принудени да преместят производството си в САЩ, за да избегнат високите такси за внос.
Процесът ще бъде скъп и отнема много време, което ще изостри предизвикателствата, пред които са изправени тези автомобилни производители от намаляващите продажби в Китай и потенциалните глоби за неспазване на европейските строги цели за емисии.
Икономически последици: рецесии и повишаване на цените
Въздействието на тези тарифи се простира отвъд автомобилната индустрия. Икономистите прогнозират, че ако митата бъдат приложени, те могат да предизвикат рецесии както в Мексико, така и в Канада. Освен това потребителите в САЩ ще се сблъскат с по-високи цени на превозни средства, бензин и други вносни стоки, което може да намали тяхната покупателна способност.
Ситуацията създава деликатен акт на балансиране за президента, който превърна икономическия растеж и разходите за живот в централно място на своето президентство.
От друга страна, взаимосвързаните вериги за доставки на автомобилната индустрия често пресичат границите няколко пъти, преди да бъдат сглобени в цели превозни средства. В резултат на това налагането на значителни мита може да добави до 3000 щатски долара към средната цена на автомобил в САЩ, според Емануел Роснър, старши анализатор в Wolfe Research.
Перспективата за подобно увеличение на цените може да предизвика негативна реакция от страна на американските потребители, които вече се борят с нарастващите разходи за живот.
Скептицизъм относно прилагането на тарифите
Въпреки сериозността на тези тарифни заплахи, някои анализатори са скептични относно вероятността те да бъдат въведени. Goldman Sachs, например, информира своите клиенти, че шансовете за 25% тарифа на Тръмп за Мексико и Канада са относително ниски – около едно на пет.
Скептицизмът отчасти се основава на предишни неизпълнени тарифни заплахи на Тръмп, като подобно предложение през 2019 г. по отношение на Мексико. Въпреки това, несигурността около проблема продължава да прави световните пазари неспокойни.
Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) категорично се противопостави на предложенията за митата на Тръмп, предупреждавайки за потенциалните негативни последици за европейската и северноамериканската автомобилна индустрия.
Ола Калениус, президент на ACEA, преди това призова за „голяма сделка“ между Европейския съюз и САЩ, за да се избегне търговска война, която може сериозно да наруши производството и износа на автомобили. Проактивната позиция подчертава сериозността, с която европейските производители на автомобили приемат заплахата от митата и техния потенциал да нарушат операциите.