Потребителска група в САЩ е завела дело срещу Starbucks, като настоява, че твърденията на компанията, че нейното кафе е с етичен произход, са неверни и подвеждащи, предава Евронюз. Националната лига на потребителите цитира медийни съобщения за нарушения на човешките права и труда във ферми в Гватемала, Кения и Бразилия, които доставят кафе и чай на Starbucks. Според групата случаите поставят под съмнение опаковката на Starbucks, която гласи, че компанията е „отдадена на 100 процента етично снабдяване с кафе“.
Starbucks продава на потребителите си една лъжа. Фактите са ясни – има значителни нарушения на правата на човека и труда във веригата за доставки на тази компания и потребителите имат право да знаят точно за какво плащат“, заяви Сали Грийнбърг, главен изпълнителен директор на Националната лига на потребителите.
От Starbucks заявиха, че са запознати със заведеното дело и „ще се защитават агресивно срещу предявените претенции“. Казусът ще се гледа от Върховния съд на окръг Колумбия в САЩ.
Доклади за нарушения на човешките права и труда
Сред инцидентите, цитирани в делото, беше случай от 2022 г., при който полицията спаси 17 работници – включително трима тийнейджъри – от ферма за кафе в Бразилия. Те бяха накарани да работят на открито без предпазни средства и да вдигат чували с кафе, тежащи по 59 кг. Случаят беше отразен от Repórter Brasil, група журналисти, които разследват правата на работниците и проблемите на околната среда.
От Starbucks заявиха, че нямат информация за този случай.
Ние приемаме твърдения като тези изключително сериозно и сме активно ангажирани с фермите, за да гарантираме, че се придържат към нашите стандарти“, каза компанията.
В съдебното дело се цитира и доклад от 2023 г. на Би Би Си, разкриващ необузданото сексуално насилие и изтощителните условия на труд в чаената плантация Джеймс Финлей в Кения. От компанията обявиха, че вече не купуват чай от тази плантация.
Съдебният иск твърди, че Starbucks подвежда потребителите
Starbucks купува около 3 процента от кафето в света. Компанията казва, че работи с 400 000 фермери в повече от 30 страни. Компанията разработи насоки за етично снабдяване през 2004 г. и използва трети страни, за да провери условията при своите доставчици. Starbucks твърди, че има нулева толерантност към детския труд и изисква от фермерите да осигурят безопасна, справедлива и хуманна работна среда.
Но Националната лига на потребителите каза, че Starbucks подвежда потребителите, като не разкрива, че сертификационната им програма не гарантира етично снабдяване. Групата иска от съда да спре Starbucks да се занимава с измамна реклама и да изиска от нея да проведе коригираща рекламна кампания.
Неуспехът на Starbucks да приеме смислени реформи в практиките си за снабдяване с кафе и чай в лицето на тези критики и документирани трудови злоупотреби в своите снабдителни ферми е напълно несъвместим с разбирането на разумния потребител какво означава да си отдаден на 100 процента етика“, каза групата в своята съдебна документация.
Прочетете още: