Столичният общински съвет прие нови регулации за електрическите тротинетки – опит да въдвори ред в безразборно изоставените превозни средства по тротоарите. София ще забрани возенето на повече от един човек на тротинетка и ще ограничи максималната скорост на превозното средство до 25 км/ч. в повечето зони. Също така, на лица под 14 години ще бъде забранено да ползват превозното средство.
Столицата далеч не е първият град, който се опитва да регулира електрическите превозни средства и много от регулациите далеч не са изненадващи, следвайки до голяма степен примери от Австрия и Германия.
Може би най-характерното за новите правила, обаче, ще бъде че операторите на споделени скутери ще подлежат на санкции в коректни ситуации. Глобите се фокусират главно върху паркиране и ограничения в максималната скорост на тротинетките, като максималният им размер ще е до 1 000 лв.
Правилата по пътя
Промените са в Наредбата за организация на движението на територията на Столична община. Водачите на индивидуални електрически превозни средства няма да могат да развиват скорост по-висока от 25 км/ч. Забранено е и движението по тротоари и други пешеходни зони, включително паркове.
Движението им също така трябва да е спрямо правилата за велосипед – по изградена вече инфраструктура или в най-дясната част на платното при липсата на налична такава. Минималната възраст за водачи на тротинетки вече е 16 г. за движение навсякъде и 14 г. само по велосипедните алеи.
Вече официално е забранено превозването на повече от едно лице на тротинетките, а пък водачите под 18 г. трябва задължително да носят каски.
Паркирането и скоростта
Столичният общински съвет предимно се фокусира върху решения, които председателят на СОС Георги Георгиев определи като „софтуерни“. Например превръщането на определени зони в „червени“ , където максималната скорост на тротинетките автоматично пада до 5 км/ч. и те не могат да се карат, а трябва да се бутат.
Регулациите изискват забрана за паркиране в червени зони и санкции за водачите-собственици и компаниите при нарушения. Също така граждани ще могат да подават сигнали за нарушения чрез снимки в самите приложения.
Важно е да се отбележи, че много от приложенията и компаниите вече имат близо до идентични ограничения на своя софтуер.
В едномесечен срок, Столична община също трябва да определени около 200 специални паркоместа за тротинетки, така че те да не задръстват тротоарите.
Развитието на споделения електротранспорт в София
София беше един от първите градове в ЕС, който позволи масовото навлизане на електрически тротинетки. След първоначалния бум, обаче, развитието на сектора се забави и стои сравнително статично. Все още разпространението на услуги за споделени велосипеди, например, е доста недоразвито с много плахи опити от страна на някои компании.
В скорошно проучване на Clean Cities Campaign, споделеният нулевовъглероден транспорт беше идентифициран като един от най-евтините и бързи методи да се постигнат трайни спадове в транспортните емисии в градовете. Според проучването, София изостава от други Европейски градове точно в тази сфера.
Още по темата:
София – в средата на класацията на Европейските градове по устойчив транспорт