Само една на всеки шест (16%) от най-големите компании в света се очаква да изпълни целите си за нетна нула до 2050 г., според последния доклад на Accenture „Destination Net Zero“.
Повече от половината компании (52%) са успели да намалят както въглеродните емисии, така и интензивността след Парижкото споразумение от 2016 г. 45% пък са имали повишени емисии, което разкрива предстоящи значителни предизвикателства, предава esgnews.com.
Какво показва докладът?
- 55% от компаниите от G2000 са намалили експлоатационните си емисии (обхват 1 и 2) от 2016 г. насам, което е увеличение с 3% от 2023 г.
- 77% са намалили интензитета на емисиите, което е 2% подобрение спрямо 2023 г.
- 30% от компаниите са внедрили 15 или повече лоста за декарбонизация – жизненоважен показател по пътя към нетната нула.
„Мнозинството от най-големите компании в света сега намаляват емисиите си, въпреки че размерът на операциите и приходите им растат. Въпреки че това е важен хактор, за да стигнем до нетна нула до 2050 г., всички ние трябва да се движим по-бързо, заедно, за да преоткрием устойчиви вериги за стойност, използвайки задълбочено сътрудничество и трансформиращи технологии“, каза Стефани Джеймисън, ръководител на глобалните услуги за устойчивост в Accenture.
Регионални и секторни несъответствия
Анализът също така разкрива значителни регионални и индустриални различия:
- 64% от европейските компании имат пълни цели от обхват 1-3, в сравнение с 26% в Северна Америка.
- Банковият сектор води с 54% с пълни цели от обхват 1-3, докато секторът на здравеопазването изостава с 20%.
- Комуникационните и медийните компании използват средно 3,7 лоста за декарбонизация, за разлика от 6,3 в здравния сектор.
Ролята на AI в декарбонизацията
Докладът подчертава недостатъчното използване на AI в усилията, свързани с климата. В момента само 14% от компаниите използват AI за намаляване на емисиите. Анализът на Accenture прогнозира, че емисиите, свързани с AI, могат да нараснат от 68 милиона тона CO2e през 2023 г. до 718 милиона тона CO2e до 2030 г. без значителен технологичен напредък.
„Най-реалистичният сценарий вероятно е този, при който AI първоначално излъчва повече, отколкото намалява, до критична точка на пресичане. Отговорното и устойчиво мащабиране на AI означава да се гарантира, че точката на пресичане е достигната възможно най-рано“, отбеляза Джеймисън
Въпреки тези прогнози бизнес лидерите остават оптимисти – 42% очакват AI да намали емисиите в краткосрочен план, а 65% предвиждат дългосрочното му въздействие по пътя към нетна нула.
Европа с водеща роля
Европейските компании са водещи, показва докладът. Европа се откроява с почти половината (48%) компании, прилагащи 15 или повече мерки за декарбонизация, изпреварвайки Азиатско-тихоокеанския регион и Северна Америка.
„Неотдавнашният доклад на Драги подчертава необходимостта Европа да съчетае декарбонизацията с конкурентоспособността. Следователно е окуражаващо да видим бизнеси в целия регион да поемат водеща роля както в определянето на амбициозни цели за нулеви нетни емисии, така и в използването на нови технологии като AI за намаляването им“, казва Мауро Мачи, главен изпълнителен директор на Accenture.
Проучването подчертава неотложната необходимост от ускорено сътрудничество и иновативни решения, за да се гарантира, че пътят към нетната нула остава постижим.