В книгата на Питър Макатиър „Устойчивостта е новото предимство: Лидерство, промяна и бъдещето на бизнеса“, авторът определя необходимите умения, най-добри практики и нови идеи, за да се научи новото поколение да създава, развива и управлява устойчиви организации.
Изследванията, цитирани в книгата, показват, че по време на големи пазарни промени, тези, които първи започнат да се трансформират, се оказват най-печеливши. Това означава, че само 15-20 % от предприятията правят смел преход към устойчив бизнес модел през първите пет до десет години.
Докато фокусът е върху големите корпорации, малките и средни бизнеси остават в сянка, а те могат да се превърнат в шампиони по устойчивост ако погледнат отвъд регулаторните аспекти на ESG и осъзнаят ползите, новите бизнес възможности и важността на действията им за природата и бъдещето.
ESG като начин на мислене
Лидерите трябва да се превърнат в двигатели на промяната и да свържат устойчивостта със създаването на стойност. Много бизнес лидери виждат в устойчивостта по-скоро задължение, отколкото предимство, което може да помогне на техните успешен бизнес. За да променят практиките на своите компании, лидерите трябва да се справят с тази заблуда.
Важността на малките и средните предприятия
Малките и средните предприятия играят съществена роля в постигането на глобални целите на устойчивото развитие. Когато големите организации възприемат устойчивото развитие, те могат да окажат огромно положително въздействие както върху света, така и върху собствените си печалби. Малките и средните предприятия (МСП) също могат да допринесат и да се възползват от предимствата на по-устойчивите бизнес практики.
МСП в САЩ са компании, в които работят по-малко от 500 работници, а в Европейския съюз, в които са заети по-малко от 250 работници и имат годишни приходи под 50 милиона евро. Като се има предвид, че повече от 27 млн. МСП извършват дейност само в Съединените щати, тяхното включване е жизненоважно.
Ясното послание към всички компании, опериращи в ЕС, е да започнат да се съобразяват с новите регламенти за устойчивост, ако искат да останат конкурентоспособни и да продължат да извършват своята дейност на територията на Европа.
Какво могат да направят МСП за да постигнат устойчивост?
Като за начало, МСП могат да направят оценка, която измерва въздействието им върху околната среда, работниците, клиентите, общността и практиките на управление. Следващата стъпка е да се проведе обучение на персонала за устойчивите практики. Трябва да се уверят, че лидерският екип играе активна роля в споделянето на посланието за устойчивост. Не на последно място е поддържането на стабилна екосистема от доставчици и партньори, които споделят ангажиментите на компанията към устойчивостта.