Производителите на автомобили призоваха за регулаторна пауза след законодателния порой, насочен към гарантиране, че превозните средства ще бъдат в съответствие с екологичните цели на Европа. Това обаче би провалило целите за климата и би навредило на потребителите, пише Моник Гойенс в Euractiv.
Моник Гойенс е генерален директор на Европейската организация на потребителите (BEUC). BEUC представлява 45 независими национални потребителски организации в Брюксел и защитава интересите на европейските потребители.
В своя манифест за предстоящите избори в ЕС, лобистката организация на производителите на автомобили ACEA казва, че за да може транспортният сектор да постигне успех в своя зелен (и цифров) преход, трябва да натиснем бутона за пауза на регулаторно ниво. Няма съмнение, че индустрията е обърнала внимание на европейските лидери, които изразиха това желание миналия юни.
Регулаторно спокойствие
Сега, след като ЕС въведе правила, които ще електрифицират автомобилите до 2035 г., нещо, което ще бъде от полза не само за околната среда, но и за портфейлите на шофьорите, индустрията категорично отхвърля всяко друго задължение. Просто е – производителите ясно разбраха, че има политическа възможност да получат регулаторно „спокойствие“.
И докато потребителските организации са съгласни, че производителите на автомобили преминават през голяма промяна, това не може да оправдае регулаторна пауза за цял един сектор. Нещо повече, можем ли наистина да натиснем пауза на закони, които всъщност сме чакали от години?
Производителите на автомобили многократно се противопоставят на амбициозните нови стандарти за замърсители на въздуха Евро 7. Резултатът е разводнен стандарт, който противоречи на научни и икономически доказателства, които установяват необходимостта от амбициозно законодателство. В момента индустрията се противопоставя на инициатива за регулиране на достъпа до данни за превозни средства. Тази регулаторна инициатива би гарантирала по-голяма конкуренция за това какво може да се прави с данните за автомобилите, което ще облагодетелства потребителите, които ще имат по-голям избор сред доставчиците на услуги. Този казус се проточва вече 10 години и важността му за потребителите е доказана от множество проучвания.
Производителите на автомобили не са единствените, които искат „регулаторната пауза“. Една очаквана инициатива на ЕС за интегрирано издаване на билети – така нареченото досие за услуги за мултимодална цифрова мобилност – беше блокирана от действащи железопътни оператори и авиокомпании. Можем само да се надяваме, че това е временно.
Проваля ли се пазарът?
„Оставете частните играчи да свършат работата“ – така изглежда новото мото, изровено направо от книга за лобиране от 80-те години. Утвърдените оператори в транспортния сектор – производители на автомобили, железопътни оператори и авиокомпании – искат да удължат паузата, яхвайки вълната от регулаторни прекъсвания, създадена от политиците преди няколко месеца. Докато сърфират в тази вълна, те добавят още един аргументиран аспект: „Трябва да докажем, че пазарът се проваля“.
По същество от ЕС се иска да натисне спирачките на всеки нов законодателен акт, когато някой голям пазарен играч настоява за това – независимо от необоримите доказателства за ползите, които ще има за потребителите, околната среда, нашето здраве или свободата на избор.
По ирония на съдбата, „регулаторно прекъсване“ и „доказателство“ за пропадащ пазар не се изискват, когато става въпрос за получаване на субсидии, държавна помощ, разрешително законодателство и други подобни. По този въпрос производителите на автомобили са повече от готови да работят с политиците… Или да накарат политиците да работят за тях.
А какво да кажем за потребителите при това положение? Е, те могат да почакат. За тях „регулаторна пауза“ в транспортния сектор означава разочарование, липса на достъпни и устойчиви алтернативи за техните нужди от мобилност. Това не е пътят. Толкова повече трябва да се направи, за да успеем в зеления и цифровия преход. Това изисква нови инициативи, но също така и предложения, които бяха отлагани твърде дълго в самото име на регулаторна пауза. Даването на почивка на транспортните гиганти е игра на пожарникарски палеж на нашия пазар и планета.
Прочетете още:
Отслабените стандарти за емисии от превозни средства може да струват €100 млрд. на гражданите на ЕС