С над 17 милиона електромобила, продадени в световен мащаб през 2024 г., светът е изправен пред надигаща се вълна от отпадъци от батерии. Литиево-йонните батерии съдържат ценни метали като литий, кобалт и никел. Въпреки това, техните сложни проекти и различни химични процеси правят рециклирането техническо и логистично предизвикателство.
Пионери в рециклирането на батерии
В Невада, Redwood Materials, основана от съоснователя на Tesla Джей Би Щраубел, ръководи усилията за създаване на устойчива верига за доставки на батерии чрез рециклиране на литиево-йонни батерии. Компанията рециклира над 70% от литиево-йонните батерии в Северна Америка и планира да произвежда 100 GWh катоден активен материал годишно до 2026 г.—достатъчно за 1,3 милиона електромобила. Този кръгов процес възстановява 98% от критичните минерали, намалявайки емисиите и зависимостта от международните вериги за доставки.
В Южна Корея Poen, стартъп, съоснован от бивши инженери от Hyundai, ремонтира използвани батерии за електромобили, удължавайки живота им за препродажба с около една трета от цената на новите батерии. Около 80% от батериите, които получава, се преработват, а останалите се рециклират.
Амбициите на Европа за рециклиране
Европа има за цел да рециклира достатъчно материали от батерии, за да подпомогне производството на 2 милиона електрически превозни средства до 2030 г. Въпреки това, поради високите разходи за енергия и недостатъчната финансова подкрепа, е малко вероятно да се постигне това. Европейският съюз изисква промишлените батерии да съдържат минимални количества рециклиран литий, никел и кобалт до 2031 г. Въпреки обявените над 30 проекта за възстановяване, сегашният капацитет на Европа за рециклиране не достига необходимото, което застрашава стратегическата й автономност.
Технологични иновации
Автоматизацията трансформира ефективността и прецизността на процесите за рециклиране на батериите. Автоматизираните системи за разглобяване, задвижвани от роботизирани технологии и усъвършенствани сензори, вече могат да обработват сложни батерии с висока точност. Освен това системите за сортиране, задвижвани от изкуствен интелект, използват алгоритми за машинно обучение, за да анализират съвместимостта на батериите, като ги категоризират въз основа на състава на материалите, за да оптимизират пътищата за рециклиране и да подобрят степента на възстановяване.
Съвместни усилия и бъдещи перспективи
Сътрудничеството между производителите на батерии, рециклиращите предприятия и академичните институции е от съществено значение за създаването на стабилна инфраструктура за рециклиране. Ефективните партньорства ще улеснят препроектирането на литиево-йонните батерии за по-лесно разглобяване във фазата на рециклиране, което в крайна сметка ще направи целия процес по-рационализиран и ефективен.
Тъй като пазарът на електромобили продължава да расте, справянето с предизвикателствата на рециклирането на батерии чрез иновации, политика и сътрудничество ще бъде от решаващо значение за осигуряване на устойчиво бъдеще.
Sources:
- University of Birmingham CS Electrical & Electronics
- Reuters
- TimesTech
- Financial Times