От началото на 2023 г. в България се наблюдава ръст на продадените електрически коли от 115% – до 725 броя, както и повишение от 95% – до 86 броя, на plug-in моделите. При хибридните модели е налице спад от 10% – до 288 броя, сочат данни на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА).
През май у нас са продадени 117 електрически коли спрямо 83 броя година по-рано, което представлява увеличение от 41%. Сделките с plug-in хибриди са едва 13 спрямо 6 за миналия май, докато при хибридите се отчита спад от 58 на 49, или с над 15%.
Какво се случва в Европа?
През май в ЕС са продадени 129 847 електрически автомобила – с 70.9% повече спрямо същия месец на миналата година. Те вече имат пазарен дял от 13.8% от всички реализирани коли в общността. Двоен и троен процентен ръст на реализираните нови електрически коли се отчита в почти всички държави в съюза, показват още данните на АСЕА.
Най-голямо процентно увеличение през май се наблюдава при продадените електрически коли във Финландия (230%), както и в Гърция, и в Белгия, където те растат с 207 и 204% на годишна база. Повече от два пъти се увеличават и сделките в още осем държави – Австрия, Дания, Ирландия, Нидерландия, Португалия, Румъния, Словения и Испания.
От началото на годината (първите пет месеца на 2023 г.) в ЕС са реализирани 545 441 електрически автомобила, работещи на батерии. Това е с 50.5% повече спрямо същия период на 2022 г. Общо в 11 държави от съюза е налице повишение на сделките с повече от 100%.
Хибридни автомобили
Предлагайки както резервоар за гориво, така и самозареждаща се батерия, хибридните електрически модели са два пъти по-продавани от изцяло електрическите. За първите пет месеца в ЕС са реализирани 1.1 млн. подобни автомобила, което е с 27% повече спрямо година по-рано. През май са осъществени 234 380 покупки, или с 27.6% повече спрямо същия период на 2022 г. Истински бум на покупките на хибриди има в Хърватия, където се отчита ръст от близо 102%.
Plug-in хибриди
Тези модели за момента са най-слабо популярни сред шофьорите в ЕС. През май са купени 69 380 от тях – с 0.6 на сто по-малко спрямо година по-рано. От началото на годината също е налице спад (-3.3%), до 318 500 коли.
Четете още:
Държавата, в която вече не купуват дизелови и бензинови коли