Рекордни температури, рекордни емисии, рекордна консумация на изкопаеми горива. Един месец след COP28 светът е по-далеч от всякога от постигането на своите колективни климатични цели. В основата на всички тези проблеми, според последните изследвания, е човешката „поведенческа криза“, предава Гардиън.
Социално ние сме проектирали себе си по начина, по който геоинженерирахме планетата“, казва Джоузеф Мерц, водещ автор на ново проучване, което предполага, че сривът на климата е симптом на екологично надхвърляне, което от своя страна е причинено от умишлената експлоатация на човешкото поведение. “Трябва да внимаваме за начина, по който сме манипулирани“, казва Мерц, който е съосновател на Merz Institute, организация, която изследва системните причини за климатичната криза и как да се справим с тях.
Превишаване
Мерц и колегите му вярват, че повечето климатични „решения“, предложени досега, се справят само със симптомите, а не с основната причина за кризата. Те твърдят, че това води до нарастващи нива на трите „лоста“ на превишаване: потребление, отпадъци и население. Учените смятат, че ако търсенето на ресурси не бъде намалено, повечето предлагани иновации ще служат единствено за замазване на проблема.
Можем да се справим с изменението на климата. Но трябва да разширим погледа си. Материалният отпечатък на възобновяемата енергия е недостатъчно обсъждан. Тези енергийни ферми трябва да се възстановяват на всеки няколко десетилетия. Те няма да решат по-големия проблем, освен ако не се справим с потреблението на енергия“, смята Мерц.
Той говори и за „превишаване“ – или по-точно колко еквивалента на Земята използва човешкото общество, за да поддържа себе си. В момента човечеството ще се нуждае от еквивалента на Земята, умножен по 1,7, за да поддържа потреблението на ресурси на ниво, което биокапацитетът на планетата може да регенерира.
По същество превишаването е криза на човешкото поведение. В продължение на десетилетия казваме на хората да променят поведението си, без обаче да казваме: „Променете поведението си”. Казваме „бъдете по-зелени“ или „летете по-малко“, но междувременно всички неща, които управляват поведението, изискват действия, които не са екологични. Всички тези фини знаци и не толкова фини буквално ни тласкаха в обратната посока, а ние се чудехме защо нищо не се променя“, казва още Мерц.
Проучването изследва как психологията, социалните сигнали и нормите са били използвани, за да стимулират човешкото поведение, което развива икономиката – от потребление на стоки до създаване на големи семейства. Авторите предполагат, че древните стремежи да принадлежиш към общност, да демонстрираш статута си или да привлечеш партньор са били копирани от маркетингови стратегии за създаване на поведение, несъвместимо с един устойчив свят.
Хората са жертвите – ние сме експлоатирани до точката, в която сме в криза. Тези инструменти се използват, за да ни доведат до изчезване. Защо обаче не ги използваме, за да изградим един наистина устойчив свят“, пита еволюционният поведенчески еколог и съавтор на изследването Фийби Барнард.
Предефиниране на нормите
Само една четвърт от световното население е отговорно за почти три четвърти от емисиите. Авторите предполагат, че най-добрата стратегия за противодействие на превишаването би била използването на инструментите на маркетинговата, медийната и развлекателната индустрия в кампания за предефиниране на нашите социално приети норми, свързани с материалното.
Говорим за замяна на това, което хората се опитват да сигнализират, това, което се опитват да кажат за себе си. В момента нашите сигнали имат наистина висок материален отпечатък – дрехите ни са свързани със статут и богатство, материалите им се доставят от цял свят, най-често се изпращат до Югоизточна Азия и след това се изпращат тук, само за да бъдат заменени от тенденциите през следващия сезон. Нещата, на които хората могат да придадат значение, са толкова подвижни, че можем да заменим всичко това с неща, които по същество нямат материален отпечатък – или дори по-добре, имат екологично положителен отпечатък“, смята Барнард.
Изследването обсъжда огромния успех на работата на Population Media Center, инициатива, която създава мейнстрийм забавление, за да стимулира промяната на поведението върху нарастването на населението и дори насилието, основано на пола. Оказва се, че раждаемостта е намаляла в страните, в които са излъчвани теленовели и радионовели на центъра.
Нарастването на населението е трудна тема за разглеждане предвид недалечната история на етническото прочистване, практикувано в много нации по света. Мерц и колегите му обаче настояват, че е важно да се изправим срещу проблема, тъй като нарастването на населението е отменило повечето ползи за климата от възобновяеми енергийни източници и ефективност през последните три десетилетия.
Всъщност това е и въпрос на освобождаване на жените. По-високите нива на образование водят до по-ниска раждаемост. Кой би могъл да твърди, че е против образованието на момичета – и ако е така, защо?“, задава друг „горещ“ въпрос Барнард.
Според Мерц и Барнард корпорациите се борят за вниманието на потребителите всяка секунда във всеки един ден.
Етично ли е да използваме нашата психология в полза на икономическа система, която унищожава планетата. Креативността и иновациите водят до свръхпотребление. Системата ни тласка към самоубийство. Това е завоевание, придобиване на права, женомразство, арогантност и идва в пакет, който ни води към бездната. Всичко, което познаваме и обичаме, е заложено на карта. И обитаемата планета, и мирната цивилизация имат стойност и ние трябва да сме наясно относно използването на инструменти по етичен и основан на справедливост начин. Тук не става въпрос само за човечеството. Става въпрос за всеки друг вид на тази планета. Става въпрос за бъдещите поколения“, категоричен е Барнард.
Прочетете още: