Европейските петролни рафинерии ще трябва да се адаптират към енергийния преход или ще бъдат изправени пред повишен риск от закриване до 2035 г. Това заявиха няколко участника в глобалната среща на върха на Financial Times Commodities в Лозана, предава Ройтерс.
Европейските рафинерии трябва да се изправят срещу спада в търсенето на горива, тъй като законодателството за електрификацията и енергийния преход трансформира енергийните пазари, като също така стимулира растежа на инвестициите за биогорива и алтернативни горива.
„След 10 години повечето рафинерии ще се трансформират в биорафинерия, или ще са извършили електрификация, или пък ще преминат към нисковъглероден водород или нисковъглеродно гориво“, заяви Рут Хърбърт, директор на Essar Energy Transition, добавяйки, че рафинериите, които не могат да преминат към улавяне на въглерод или биорафиниране, ще бъдат изложени на риск от затваряне.
„Рафинериите ще бъдат много по-сложни по отношение на обработваната суровина, но не и по отношение на оперативната дейност“, смята Антонио Хоянес от испанската компания Moeve, добавяйки, че рафинериите ще трябва да свикнат с горивен микс, включващ електронни горива, изкопаеми горива и биогорива.
Хоянес каза още, че в Moeve са обмисляли спиране на обработката в една от своите дестилационни колони в бъдещите си сценарии, без да уточнява за коя от рафинериите става въпрос.
По-слаби печалби
Европейските рафинерии регистрираха по-слаби маржове на печалба миналата година. В периода 2022-2023 г., след пандемията COVID и в унисон с възстановяването на енергийната сигурност след санкциите срещу Русия, маржовете се увеличиха.
Рентабилността на европейските рафинерии също е подложена на натиск от по-нови, по-модернизирани рафинерии, влизащи в експлоатация в Африка и Близкия изток през последните години. Този процес ускорява затварянето на обекти в Европа.
Тенденцията на затваряне и преустройство на петролни рафинерии се очаква да се появи в Европа тази година, като единствената рафинерия в Шотландия, намираща се в Грейнджмут, ще се преобразува в терминал за внос на гориво, а немският завод на Shell Веселинг ще спре преработката на суров петрол.