Персонализираните онлайн реклами често са най-досадната част от сърфирането в интернет, въпреки че позволяват свободен достъп до услуги и страници, които са основна част от дигиталната екосистема.
На пръв поглед изглеждат безобидни, може би леко натрапчиви, но всъщност, могат да имат сериозен въглероден отпечатък. Според нов доклад на благотворителната организация Global Action Plan, 99% от енергията, която използват, е похабена напразно.
Основните загуби идват от виртуални аукциони (real-time bidding – RTB), които се случват всеки един момент, когато потребител отвори уебсайт с реклами. Огромното количество данни, нужно за аукционите, се обработва от дейта центрове, които от своя страна също потребяват голямо количество от електричеството.
Персонализираните онлайн реклами
Всеки път когато някой отвори нова страница в интернет, задейства сложна верига от енергоинтензивни механизми, които регулират каква реклама ще покаже сайтът. Различни хора виждат различни реклами на един и същи уеб сайт, защото докато страницата се зарежда, рекламодателите наддават в аукцион за това кой ще има правото да покаже рекламата си, релевантна и персонализирана за интересите на съответния потребител.
Това виртуално наддаване в реално време е гръбнакът на рекламната индустрия и интернет гигантите. Alphabet – собственикът на Google и Youtube, например, докладва, че 84% (135 милиарда долара) от приходите на компанията през 2020 г. са дошли именно оттук.
Наддаването в реално време използва индивидуалните данни, събрани за всеки потребител. Те включват какво харесва той, интересите му, местоположението му в истинския свят или дори настроението. Всеки клик, от своя страна, води до това данните на един потребител да бъдат споделени с дейта брокери и рекламодатели през мрежа от дейта центрове по целия свят почти мигновено.
Според Ирландския съвет за граждански свободи (Irish Council for Civil Liberties), това се случва по 178 трилиона пъти всеки ден в Европа и САЩ.
Загубите по веригата
Според доклада, наддаването в реално време за персонализирани реклами изразходва около 200 теравата-часа енергия всяка година, повече от цялото енергийно потребление на държава със среден размер, каквато е България например.
Същевременно, огромната част от енергията, която се изразходва, е за процеси, които не виждаме, и в крайна сметка нямат значение за крайния потребител. От всички реклами и рекламодатели, потребителят вижда само една, въпреки сложния процес по наддаване, обработка на данни и т.н.
Според един от авторите на доклада, д-р Аугустине Фау, тук онлайн наддаването губи 99.999% от енергията, необходима в процеса. Към загубите, обаче, трябва да се добавят ботове и рекламни измами, които създават трафик в някои сайтове, според нея. Това е защото те представялват ситуация, в която потребителят не вижда истинска реклама, или рекламата не е видяна от истински потребител.
Тя заключва още, че при тези обстоятелства почти цялата дейност на персонализираните онлайн реклами може да се счете като загуба на време и ресурс, защото произвежда много CO2, без да предлага обозрими рекламни ползи, в сравнение с по-стри рекламни модели.
Още по темата:
Обединено кралство забранява подвеждащи за климата реклами на Shell, Petronas и Repsol