Париж вече разполага с по-свободни от трафик улици, тъй като влезе в сила нова забрана за автомобили в първите четири района в централната част на френската столица, предава Евронюз.
Около четиридесет знака указват входа на нова зона с ограничен трафик или „ZTL“, която беше въведена от градския съвет.
Само определени превозни средства, като коли за спешна помощ, автобуси, таксита, коли на хора с намалена подвижност и шофьори, живеещи или работещи в района, ще имат право да се движат през ZTL.
Районът, където живеят 100 000 души, обхваща площ от около 5,5 квадратни километра.
„Пътувания по местоназначение“, които започват и завършват в зоната, също са разрешени, като например посещение на медицински преглед, пазаруване или посещение на театър.
Градските власти се надяват, че тази инициатива ще помогне за намаляване на шума и замърсяването на въздуха в центъра на столицата.
Въздухът в Париж в момента е класиран като умерено замърсен с фини прахови частици от 10,5 μg/m3, според Новата европейска агенция за околна среда. За защита на здравето Световната здравна организация препоръчва максимално ниво от 5 μg/m3.
Очаква се схемата също така да намали обема на трафика в най-натоварените улици, включително 30% намаление на популярната пътна артерия Avenue de l’Opéra и 15% намаление на Boulevard de Sébastopol, по-на изток.
Париж е поредният голям град, който се фокусира върху по-малко превозни средства, следвайки стъпките на Мадрид, Милано, Лондон и Рим.
И все пак много парижани не са забелязали или просто не се интересуват от новите мерки.
В момента няма видим контрол или проверки. Някои заклеймяват схемата като неприложима и предупреждават, че може да доведе до задръствания и прекъсвания на движението, както и да намали пешеходното движение в тази ключова търговска зона.
Планира се общинска полиция и доброволци от гражданската служба да бъдат на място през следващите шест месеца, за да повишат осведомеността за забраната.
Ще има ли санкции?
Очаква се през първите седмици и месеци да няма наложени санкции, ако шофьорите решат да игнорират ZTL. Но след първоначалната фаза на информиране общината планира да започне да контролира и глобява неупълномощените водачи до 135 евро.
Властите възнамеряват да инсталират камери на входните и изходните точки на ZTL, за да следят регистрационните номера на нарушителите. Градските разпоредби обаче първо трябва да се променят, за да се позволят тези автоматични проверки.
За да избегнат глобите, се очаква шофьорите да се обосноват за достъп до зоната, като попълнят онлайн формуляр с доказателство за причината за пътуването си, като например билет за посещение на театър или сметки за ресторант.
Шофьорите също ще трябва да носят своята резидентна карта, в случай че трябва да я представят при бъдещи проверки.