Най-дългият в света специално построен тунел за пешеходци и велосипедисти вече е отворен за обществеността в норвежкия град Берген. 2,9-километровият тунел бе официално открит със състезание по колоездене на 15 април. Преминаването с велосипед през тунела отнема около 10 минути, а пешеходците могат да изминат разстоянието за 30 до 45 минути, съобщава Euronews.
Tунелът “Fyllingsdal” и останалата част от велосипедния маршрут до центъра на град Берген се финансират чрез подкрепяния от държавата проект на общината Miljøløftet. Целта на проекта е да насърчи повече хора да предпочетат ходенето пеша и колоезденето пред шофирането. Това не само ще облекчи трафика в града, но също така ще помогне за намаляване на вредните въглеродни емисии.
Общото разстояние на маршрута от Филингсдален до Фестпласен в центъра на града е 7,8 километра и с велосипед целия маршрут може да се измине за около 25 минути. Преди отварянето на тунела същото разстояние отнемаше около 40 минути с велосипед.
Наистина ли тунелът е най-дългият в света?
Велосипедният тунел в Берген е рекламиран като най-дългият в света тунел само за пешеходци и велосипедисти. Тунелът Снокуалми, близо до Сиатъл, САЩ, е дълъг 3,6 км., но той включва железопътен тунел, така че не е построен само за пешеходци и велосипедисти. Велосипедният тунел “Fyllingsdal” следователно е вторият най-дълъг в света като цяло и най-дългият, който е построен с тази цел.
Продължавайки успоредно на новата железопътна линия, която отвори врати през ноември, тунелът служи и като евакуационен маршрут за пътниците на влака.
Хубаво е, че използваме необходимата инфраструктура, като например тунел за евакуация, за да създадем нови връзки и преки пътища между кварталите“, коментира кметът на Берген, окръг Вестланд, Джон Аскеланд.
Пешеходните и велосипедните алеи в проекта са с ширина съответно 2,5 и 3,5 метра. Тунелът е отворен всеки ден от 5.30 до 23.30 часа. Оборудван е с добре осветени спирки за почивка и охранителни камери навсякъде. Телефони за спешни случаи има на всеки 250 метра.
При преминаването на пешеходците и велосипедистите в тунела се активира цветно динамично осветление в двата края, което също така предупреждава велосипедистите за насрещния трафик. За да бъде още по-интересно преминаването, стените са облицовани с различни произведения на изкуството и арт инсталации.
Температурата в тунела се поддържа на 7 градуса по Целзий, което го прави атрактивен тренировъчен маршрут за бегачи в по-студените дни.
Берген е водещ в инициативите за климата
Това не е първият път, когато окръг Вестланд прокарва идеи за екологични инициативи. Окръгът е водещ в използването на електрически превозни средства и инфраструктура в Норвегия. Той бе и първият, който въвежда електрически фериботи и в момента работи върху електрифицирането на пътническите си лодки с цел намаляване на емисиите с 85 процента. Окръгът също така се стреми да постигне нулеви нетни емисии до 2030 г.
Прочетете още:
Норвегия има депозитна система за пластмасови бутилки от 1902 г.