Един от основните търговски коридори в световен мащаб – Панамският канал, ще ограничи допълнително броя на преминаващите кораби в следващите месеци заради рекордната суша, обхванала региона напоследък. Според експерти, това ще доведе до нов ръст на транспортните разходи.
Каналът ще намали до 25 дневните слотове за преминаване, считано от 3 ноември, спрямо предходните 31 на ден, обявиха от Panama Canal Authority.
Пет дни по-късно те ще паднат до 24, след което от 1 декември понижението ще продължи до 22. Броят им ще бъде допълнително намален до 20 от началото на януари и до 18 от началото на февруари следващата година.
При нормални условия през канала преминават по 36 кораба дневно.
Защо се случва?
Причина за ограниченията е липсата на вода в езерото Гатум – основен водоизточник за канала, чиито нива са рекордно ниски, съобщават от ръководството на канала.
Регистрираните валежи през октомври са на най-ниските нива от 1950 г. (с 41% по-малко спрямо средните). До момента 2023 г. се очертава като втората най-суха година в историята“, допълват от Panama Canal Authority.
Сушата в Панама се дължи на климатичното явление Ел Ниньо, допринасящо за по-топла от обичайното вода в централната и източната тропическа част на Тихия океан.
Наложените ограничения от властите водят до забавяния на преминаващите през канала плавателни съдове, както и до ръст в „цените заради по-малкия брой кораби, които могат да преминават през съоръжението“, според анализатори от Администрацията за енергийна информация на САЩ.
Закъсненията на превозвачите на газ пък повишават цената на доставката на втечнен газ от САЩ, се посочва още в анализа.
Обикновените товарни кораби и тези, превозващи втечнен природен газ, чакат средно 17 дни, за да преминат през канала, а петролните танкери – около 13 дни.
За канала
Панамският канал е един от най-важните транспортни коридори в света. Годишно през него преминават между 13 000 и 14 000 кораба. След като преминат канала, те продължават по 180 различни морски маршрута, свързващи 1 920 пристанища в 170 държави.
Четете още:
Суша и наводнения в Европа: Щетите на лятото върху земеделието