Петте най-големи държави – членки на Европейския съюз (ЕС) харчат 42 млрд. евро годишно за субсидиране на служебни автомобили, работещи на изкопаеми горива. Това показват данните от изследване на екологичната група Transport & Environment (T&E), цититано от Reuters. T&E призовава за повече субсидии за електромобили.
Фирмените автомобили представляват около 60% от продажбите на нови автомобили в Европа. Италия предоставя 16 млрд. евро субсидии за служебни автомобили, работещи с изкопаеми горива, следвана от Германия, която предоставя 13,7 млрд. евро, показва проучването на консултантската компания Environmental Resources Management (ERM). Франция и Полша предоставят съответно 6,4 милиарда евро и 6,1 млрд. евро годишно.
Компаниите предлагат автомобили като привилегии за служителите, често със значителни субсидии в натура, включително компенсиране на потребителски данъци и ползи за използване на гориво. Около 15 млрд. евро в четирите страни отиват за субсидиране на SUV, установи проучването. Шофьорите на служебни автомобили получават средна годишна данъчна облага от 6 800 евро, варираща до 21 600 евро за силно замърсяващи по-големи модели.
„Това е напълно нелогично и напълно неприемливо, че все още наливаме милиарди пари на данъкоплатците в технология, която напълно противоречи на програмата за зелен преход на Европейската комисия“, коментира директорът на T&E Стеф Корнелис пред Ройтерс.
Спад на продажбите на електромобили в Европа
Проучването идва на фона на спада на продажбите на електромобили в Европа, отчасти защото те са по-скъпи от еквивалентните модели на изкопаеми горива и следователно са недостъпни за много потребители.
Продажбите на изцяло електрически автомобили се сринаха с 43,9% в Европейския съюз през август, тъй като най-големите му пазари за електромобили Германия и Франция отбелязаха спад от съответно 68,8% и 33,1%, според данни на индустрията.
Проучването на ERM установи, че финансови стимули за шофьорите на служебни автомобили да преминат към електромобили се предоставят само в бившия член на ЕС Обединеното кралство.
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен каза на новия ръководител на Европейския съюз по въпросите на климата Вопке Хукстра в писмо от 17 септември, че един от приоритетите му ще бъде да предложи как постепенно да се премахнат субсидиите за изкопаеми горива.