Временните мита върху произведените в Китай електрически превозни средства (EV), обявени от Европейската комисия, са твърде ниски, за да защитят европейската автомобилна индустрия от държавно субсидирания износ на автомобили от Пекин. Това заяви пред Euractiv бившият главен съветник на Службата на търговските представители на Съединените щати (USTR) Грета Пейш.
Според нея митата, които варират от 17,4% до 38,1% и надхвърлят съществуващата тарифа от 10%, са недостатъчни, за да „противодействат“ на високите нива на държавна подкрепа, която китайските производители на електромобили обикновено получават на всички нива на производствения процес.
Пейш също така отбеляза, че при някои EV модели, които се продават само за $12 000 в Китай, таксите до 100% вероятно няма да бъдат достатъчни, за да балансират отново търговските отношения между ЕС и Китай.
„Тарифите просто не са достатъчни, за да противодействат на всички онези фактори, които са в действие. Спокойно може да се предвиди, че тези превозни средства ще продължат да влизат и да се продават на почти същата цена днес и да продължат да отнемат пазарен дял от производителите на европейски марки в ЕС. Мисля, че митата са добра първа стъпка, но съм предпазливо скептична, че ще бъде достатъчно в дългосрочен план, за да се гарантира, че европейската индустрия ще остане толкова силна, колкото е днес“, предупреждава тя.
Пейш участва в разработването на далеч по-строгите търговски мерки, наложени от САЩ на Китай миналия месец, които включват 100% EV тарифи. Тя обясни, че в случая със САЩ налозите в диапазона 10-30% неизменно не успяват да имат значително влияние върху вноса от Китай.
Европейските експерти са съгласни
Водещи европейски анализатори са съгласни с мнението на Пейш, че обявените мита са твърде ниски, за да имат значителен неблагоприятен ефект върху китайските износители. Алисия Гарсия-Ереро, главен икономист за Азиатско-тихоокеанския регион във френската инвестиционна банка Natixis и старши сътрудник в базирания в Брюксел мозъчен тръст Bruegel, отбеляза, че митата не само са били твърде ниски, но и са въведени твърде късно – а именно, след като Бразилия и Турция, както и САЩ, наложиха подобни мерки.
„Налагат се тарифи, тъй като всички останали го правят… Това не е стратегия. Това е просто привеждане в съответствие“, казва тя.
Гарсия-Ереро добави, че с тарифите на ЕС, които все още са значително по-ниски от техния еквивалент в САЩ, Европа ще остане привлекателна дестинация за китайските износители на електромобили – дори когато временните мерки станат постоянни, когато изпълнителната власт на ЕС стигне до окончателно решение през следващите месеци.
Сандър Тордоар, главен икономист в Центъра за европейска реформа, смята, че въпреки че ЕС остава по-склонен от САЩ да следва базиран на правила подход, изглежда, че се осъществява общо изравняване между търговските политики на Брюксел и Вашингтон.
„Привеждането в съответствие между ЕС и САЩ се ръководи, според мен, от действията на Китай“, казва той.
Китай запазва правото си да заведе дело в СТО
Китай заяви, че си запазва правото да заведе дело пред Световната търговска организация относно планираните нови мита на ЕС върху вноса на своите електрически превозни средства.
„Китай си запазва правото да заведе дело в СТО и да предприеме всички необходими мерки за решителна защита на правата и интересите на китайските компании“, каза говорителят на министерството на търговията на Пекин Хе Ядонг.
„Това действие е лишено от фактическа и правна основа и не само накърнява законните права и интереси на китайската индустрия за електрически превозни средства, но също така ще изкриви автомобилното производство и веригите за доставки по света, включително в Европейския съюз“, добави той.