Официални лица от близо 200 страни се събират в Колумбия тази седмица, за да обсъдят прилагането на глобален договор за биоразнообразието и да се подготвят за важните преговори за климата в Азербайджан СОР29 през ноември.
В същото време още една голяма заплаха за околната среда –замърсяването с пластмаса – е във фокуса на отделна среща на върха на ООН, предава Евронюз.
Учените постоянно предупреждават за нарастващата заплаха от пластмасово замърсяване по целия свят. Преговорите относно европейски закон за справяне със замърсяването с пластмасови пелети подчертават трудността за постигането на консенсус между отделните правителства.
„Колкото повече знаем, толкова по-лоша изглежда ситуацията“, каза Уини Лау, изследовател от Pew Charitable Trusts, който представи предварителни данни за мащаба на проблема на форум, организиран от Европейската комисия и настоящия председател на Съвета на ЕС Унгария.
Около една трета от цялото замърсяване с пластмаса е с микропластмаса – частици от 5 mm до микроскопични нива – които или са направени с такъв размер, като суровите пластмасови пелети, използвани за производството на други продукти, или са резултат от разграждането на по-големи пластмаси.
Лау оцени количеството, изпуснато в околната среда през 2019 г., на 11,4 милиона тона, като основните източници са гуми и боя, следвани от механично рециклиране, пластмасови пелети, текстил и частици, умишлено добавени към продуктите за почистване и лична хигиена.
„За да ви дадем усещане за мащаба, 11,4 милиона метрични тона са еквивалентни на напълно натоварен транспортен контейнер с микрозърна, влизащи в околната среда на всеки две минути“, каза Лау.
Микропластмасата вече е навсякъде – включително вътре в нас
Академик Ричард Томпсън, който въведе термина микропластмаса в изследователска статия през 2004 г., току-що публикува преглед на изследванията, направени в областта през последните 20 години.
„Това, което науката ни показва, е, че замърсяването с микропластмаса е буквално навсякъде, от най-високите ни планини до най-дълбоките ни океани. И, разбира се, микропластмасата също присъства във всички видове на планетата“, казва Томсън.
Всичко това трябва да бъде в съзнанието на преговарящите, когато се съберат в Бусан, Южна Корея, на 25 ноември за петата сесия на Междуправителствения комитет за преговори (наречен INC-5) за разработване на международен договор за замърсяването с пластмаса.
„Ще бъде наистина важно да се възприеме цялостен системен подход. Но това трябва да се ръководи и от независими научни доказателства – доказателства, които по някакъв начин не са компрометирани от конфликти на интереси от индустриална търговска печалба“, добавя Томпсън.
През последните години ЕС засили атаката си срещу пластмасовото замърсяване със забрана на пластмасови артикули за еднократна употреба като сламки, прибори за хранене и чаши, последвана наскоро от постепенно премахване на набор от „умишлено добавени“ микропластмаси съгласно регламента на ЕС за химикалите – по-специално гуменият пълнеж в спортните игрища, изработен от смлени гуми.
Европа буксува
Опитът на Унгария да придвижи напред преговорите се провали, след като националните делегати се разделиха относно компромисно предложение, което би изключило превозваните по море товари от пластмасови пелети от системата за контрол и наказания съгласно предложения регламент.
Няколко държави от ЕС – включително Германия, Гърция, Италия и Полша – ясно дадоха да се разбере, че се противопоставят на включването на корабоплаването в законодателството на ЕС, твърдейки, че въпросът трябва да се разглежда от Международната морска организация, орган на ООН.
Активисти, имайки предвид неотдавнашния голям разлив, който изхвърли пластмаса по бреговете на Испания, критикуваха неуспеха на правителствата да разширят предложението на Комисията, за да обхване морския транспорт на пелети, както Европейският парламент се съгласи.
„Екологичната катастрофа в Галисия, причинена от загубата в морето на контейнери с пелети, подчерта спешната необходимост от включване на морския транспорт в регламента“, каза Луси Падовани, европейски служител по политиката за замърсяване с пластмаса в неправителствената организация Surfrider.
Самата изпълнителна власт на ЕС е наясно с проблема.
„Очевидно има необходимост от действие, особено с последните аварии във водите на ЕС“, заяви Микел Крусберг, служител по политиката в дирекцията по околна среда на Комисията, който работи по казуса.