Въпреки че емисиите от самолети и кораби отговарят за около 8% от общите емисии на ЕС, те продължават да растат, за разлика от другите сектори.
Европейският съюз има амбициозни планове за намаляване на общите си емисии с поне 55% до 2030 г. и да постигне нетни нулеви емисии до 2050 г. Законодателният пакет „Подготвени за цел 55“, който трябва да проправи пътя към постигане на целите на Зеления пакт, включва предложения за намаляване на емисиите от авиацията и корабоплаването.
Подобрения в търговията с емисии от полети
Европейският съюз е предприел мерки за намаляване на емисиите от въздушен транспорт чрез включването им в схемата за търговия с емисии от 2022 г.
Правилата налагат на авиокомпаниите да разполагат с разрешителни за емисии. За да не бъдат обаче европейските авиокомпании в неизгодна позиция спрямо конкурентите си по света, схемата важи само за полети в Европейското икономическо пространство (ЕС плюс Исландия, Лихтенщайн и Норвегия) и повечето разрешителни се дават на авиокомпаниите безплатно.
Парламентът гласува позицията си по промени в правилата за сектора на 8 юни 2022 г. Депутатите искат схемата за търговия с емисии да важи за всички полети с начална точка в Европейското икономическо пространство, включително полети, които завършват извън неговите рамки.
Според депутатите раздаването на безплатни разрешителни за емисии трябва да бъде преустановено преди 2025 г., две години по-рано от предложеното от Европейската комисия. Освен това депутатите искат да се използват поне 75% от приходите от продажбата на разрешителни за иновации в сектора.
Парламентът ще започне преговори с правителствата на страните в ЕС в Съвета за окончателните законодателни текстове.
Намиране на решения за полетите извън Европа
До момента прилагането на схемата за търговия с емисии не важи за полети извън границите на Европейското икономическо пространство. Целта е да се даде време за разработване на международна система, за да се избегнат конфликти с други страни.
ЕС работи с Международната организация за гражданска авиация за реализирането на пазарна инициатива под името Corsia, в рамките на която авиолиниите могат да компенсират генерираните от тях емисии чрез засаждането на дървета или други екологични проекти.
Как ЕС работи за чист и ефективен воден транспорт
През септември 2020 г. Европейският парламент подкрепи включването на водния транспорт в схемата за търговия с емисии на ЕС и се обяви за въвеждането на изисквания за мореплавателните компании да намалят емисиите си с поне 40% до 2030 г.
Депутатите определиха като недостатъчно амбициозно първоначалното предложение на Комисията, което предвиждаше само наблюдение на емисиите на въглероден диоксид и на потреблението на гориво от големите кораби. През април 2021 г. Парламентът повтори призива си за съществено намаление на емисиите от корабоплаване и включването на индустрията в Европейската схема за търговия с емисии.
Депутатите искат морският транспорт да стане по-чист и да допринесе за прехода към климатично неутрална Европа, заложен в Европейския зелен пакт. Затова те препоръчват:
- постепенно отпадане на употребата на тежки горива и данъчни стимули за заместването им с алтернативни горива;
- декарбонизация, цифровизация и автоматизация на пристанищата в Европа;
- регулиране на достъпа на най-замърсяващите кораби до пристанищата в ЕС;
- технически подобрения – оптимизация на скоростта на плаване, иновации в системите за задвижване.
В рамките на законодателния пакет „Подготвени за цел 55“ Европейската комисия предложи промени в схемата за търговия с емисии на ЕС, за да бъде обхванат и водният транспорт, както призоваваше Парламентът. През май 2022 г. парламентарната комисия по околна среда подкрепи предложението.
В началото на юни 2022 г. депутатите гласуваха на пленарно заседание да върнат на парламентарната комисия по околна среда доклада за промените в схемата за търговия с емисии за допълнителна работа по текста. Очаква се той да бъде в програмата на пленарното заседание на 22 – 23 юни.