Глобалният производител на камиони Daimler Truck обяви, че изгражда първия тестов парк от камиони Mercedes-Benz GenH2, задвижвани от водородни горивни клетки. Amazon, Air Products, INEOS, Holcim и Wiedmann & Winz ще участват в първите клиентски изпитания, за да придобият първоначален опит в транспорта на дълги разстояния без CO2 с камионите с горивни клетки, съобщава esgtoday.com.
Планираното стартиране на клиентски тестове следва ангажимента, поет от Daimler Truck през 2020 г., за значителни инвестиции във водородната технология, което е част от целта на компанията да предлага превозни средства с неутрално задвижване с CO2 на своите основни пазари до 2039 г.
Докато електрическите превозни средства с батерии са ефективно решение за някои транспортни приложения, като например маршрути с по-кратък обхват или такива с налични опции за зареждане, с възможност за използване на водород за производство на собствено електричество, камионите с горивни клетки са особено подходящи за приложения на дълги разстояния в райони, където инфраструктурата за зареждане на батерии може да е ограничена, като например в селски условия.
През 2021 г. Daimler и Volvo стартираха „Cellcentric“, съвместно предприятие, насочено към изграждането на едно от най-големите планирани серийни производства в Европа на системи с горивни клетки, които се използват за захранване на камионите GenH2. Daimler произведе първия си прототип GenH2 през 2021 г., а наскоро компанията завърши 1047 км демонстрация на GenH2. Daimler заяви, че има за цел да представи серийната версия на камиона през втората половина на десетилетието.
С този първи клиентски автопарк, нашите камиони с горивни клетки сега се тестват при работа с реални клиенти. Печеливша ситуация и за двете страни: нашите клиенти се запознават с технологията на горивните клетки във всекидневната реална работа, а нашият инженерен екип разбира по-добре нуждите на клиентите и съответните случаи на употреба, като ги взема предвид при разработването на серията”, заяви Андреас Горбах, член на борда на директорите на Daimler Truck AG.
Тестовете започват до средата на 2024 г.
Очаква се до средата на 2024 г. пет влекача с полуремаркета да бъдат използвани в различни приложения на дълги разстояния по специфични маршрути в Германия за транспорт на строителни материали, морски контейнери или газове от бутилки. По време на тези първи клиентски изпитания GenH2 Trucks ще останат под прякото наблюдение и отговорност на Mercedes-Benz Trucks.
Превозните средства ще се зареждат в определени обществени бензиностанции за течен водород, които предлагат нов процес на зареждане. Той позволява висока енергийна плътност и по-ниски транспортни разходи. Но по-голямо изграждане на международна инфраструктура за зареждане с достатъчно доставки на зелен течен водород ще бъде необходимо за прехода към търговски камиони с водородни горивни клетки, казаха от компанията.
Amazon непрекъснато работи за това да стане въглеродно неутрален до 2040 г. Декарбонизацията на нашата транспортна мрежа играе решаваща роля за постигането на това. Следователно всички заинтересовани страни в логистиката – от производители до енергийни компании и оператори – трябва да продължат да инвестират, експериментират и правят иновации. Очакваме с нетърпение да участваме в този пилотен проект и да се поучим от него”, заяви Андреас Маршнер, вицепрезидент на Amazon Transportation Services.
Прочетете още: