Италианският премиер Джорджа Мелони предупреди, че строгите зелени политики биха могли да опустошат индустриалната база на Европа и призова за по-предпазлив подход към екологичния преход, който защитава икономическата и социалната стабилност.
След среща с германския канцлер Фридрих Мерц, Мелони заяви, че стремежът на Европейския съюз към електрификация, особено в автомобилния сектор, рискува да подкопае производствената мощ на континента.
„Често съм казвала, че в пустинята няма нищо зелено. Преди всичко друго, трябва да се борим с опустиняването на европейската индустрия“, заяви Мелони.
Тя каза, че алтернативните горива като биогоривата и водорода трябва да играят централна роля в зелената стратегия на Европа. Мелони също така критикува предишния регулаторен подход на ЕС като твърде негъвкав, заявявайки, че е „смачкал“ сектори като автомобилната индустрия. Тя също така изрази загриженост, че Европа зависи от веригите за доставки на електрически превозни средства, доминирани от неевропейски държави, наричайки това стратегическа уязвимост.
„Продължавам да вярвам, че е контрапродуктивно да се фокусираме единствено върху електрическия преход, където веригите за доставки не се контролират от Европа, а от други участници“, посочи тя.
Преглед на Зелената сделка
Мелони настоятелно призова Европейската комисия да направи по-задълбочен преглед на ключови аспекти на Зелената сделка, включително нови изчисления на емисиите, които отчитат целия производствен цикъл на превозното средство, а не само емисиите от ауспуха.
По-рано този месец Европейският парламент гласува за смекчаване на правилата за европейските автомобилни производители, което означава, че те няма да трябва да спазват целите на ЕС за емисиите на CO2 за автомобили и микробуси, което би могло да доведе до глоби до 15 милиарда евро.
След силно лобиране Европейската комисия предложи да се позволи на автомобилните производители да изпълняват целите въз основа на средните си емисии за периода 2025-2027 г., а не само тази година.
„Италия и Германия — двете най-големи производствени икономики в Европа — трябва да водят усилията за възстановяване на конкурентоспособността. Автомобилният сектор е една от областите, в които двустранното сътрудничество може да окаже решаващо въздействие“, смята Мелони.