Shell България, Хюлет Пакард Ентърпрайз България (HPE) и Лидл България създават иновативен хъб, в който ще споделят ценна информация за малкия и среден бизнес в България и неправителствените организации (НПО), които искат да интегрират темата за многообразието, равнопоставеността и приобщаването (DEI) в своите ежедневни бизнес практики. Всяка една от трите компании ще сподели своя опит и знания с желаещите да се образоват на тази тема.
“Идеята на трите компании бе да пренесат своя опит към малкия и среден бизнес. Създадохме работна група и повече от една година работихме по този проект. Вярваме, че с тази идея полагаме една добра основа и ще има полза за участниците. Този хъб е място, в което искаме да споделяме не само добрите практики, но и пътя по който се стига до тях”, обясни Камелия Славейкова, председател на Съвета на директорите на Shell България.
Тя каза още, че Shell България ще сподели с участниците как се формират политиките за многообразие, равнопоставеност и приобщаване на сайта на хартата и ще се ангажира с конкретни обучения за МСП.
“Многообразието има страшно много аспекти. Всяка една компания трябва да определи за себе си кои са основните фокус области. Споделили сме на сайта на хартата как да се разработи конкретен план и как да се изгради екип от доброволци. Това е ключов елемент от гледна точка на тези политики. Всичко това може да бъде много полезно след като бъде адаптирано към нуждите на компанията”, посочи тя.
Първото обучение по темата на Shell България ще се проведе през март/април 2025 г. и в него ще могат да участват до 25 компании.
“Искаме тази инициатива да бъде устойчива във времето и се надяваме да се присъединят и други компании, които да помогнат с практически насоки, съвети и ресурси. Бъдещето на този хъб зависи до голяма степен от интереса на МСП и НПО. Хората са най-ценният актив, а политиката по многообразието е насочена към тях. Използвайте този механизъм”, призова Камелия Славейкова.
Рая Цветкова от Лидл България заяви, че това е нова област, в която има нужда да се повиши познанието.
“За целта създадохме този хъб, който предвиждаме да се разширява и да помага на всички компании, които имат интерес. Ние също ще допринесем с обучения. Едно от тях ще бъде на тема “Въвеждане на политика за многообразието в компанията”. Ще дадем възможност на 5-ма души да станат част от академията, която правим в партньорство със Стопански факултет. Многообразието е важна тема и вече не можем да си позволим да стоим далеч от нея, защото това ще афектира върху бизнеса. Обмисляме да направим и видеокаст защо е важна темата и защо не трябва бизнесът да бяга от нея. Планирали сме още едно обучение към HR-и “Как ръководителите да правят подбор, който да бъде приобщаващо включващ”. Това е дълъг път и се надявам да ставаме все повече и да се опитваме да промотираме ползите от тези политики пред по-широк кръг от хора”, посочи Рая Цветкова.
Мая Пейчева – Такева от HPE обясни, че компанията има богата палитра от активности по тази тема и планират да предоставят в сайта на хартата в близките няколко седмици практически ориентиран наръчник, в който да споделят своите практики в сферата на DEI.
“Планираме и две обучения. Едното ще бъде на тема “Разкриване на предразсъдъците” а другото “Как да прегърнем нагласата за растеж”. Това са наши вътрешни обучения, които ще споделим с участниците. Бъдещето на нашето общество се крие в това да пробудим тези, които не признават дадена тема, а DEI е важна тема и си струва да се инвестира ресурс в нейното развитие”, обясни Мая Пейчева – Такева.
Доклад “Многообразие, равнопоставеност и приобщаване в частния сектор в България”
По време на събитието бяха представени и данни от доклад “Многообразие, равнопоставеност и приобщаване в частния сектор в България”, направен от Центъра за изследване на демокрацията (CSD). Резултатите от него представи Димитър Марков, директор Правна програма в CSD.
Проучването е направено в периода ноември 2023 – януари 2024 сред близо 100 компании от различен калибър. Резултатите показват, че 44% от компаниите са добре или много добре запознати с темата за DEI, а 6% са напълно незапознати.
74% от големите компании и 64% от чуждестранните и смесени компании в България са много по-информирани от останалите. Основните източници на информация са интернет (58%), медиите (43%) и социалните мрежи (39%). Около 38% от компаниите имат вътрешни канали за информация, като 70% от големите компании разчитат на тях, както и 73% от чуждестранните и смесените компании.
Всички данни от доклада можете да видите ТУК