Летището в Мюнхен има нова амбициозна климатична цел, според която трябва да постигне нулеви нетни емисии до 2035 г. Според прогнозите до момента, това трябваше да се случи през 2050 г.
За да реализират целта, от летището ще трябва да намалят въглеродния си отпечатък от емисиите от Обхват 1 и Обхват 2 (бел. ред. преки и непреки емисии) с минимум 90%. Останалите 10% от емисиите трябва да бъдат активно и трайно уловени от атмосферата.
С целта си за достигане до нулеви нетни емисии до 2035 г., петзвездното ни летище още веднъж показва амбициите на своята климатична стратегия. Опазването на климата и устойчивостта се взимат много насериозно от нас и се прилагат по най-добрия възможен начин“, казва председателят на Надзорния съвет на аеропорта Алберт Фюракер.
Постигането на нулеви нетни емисии до 2035 г. е голямо предизвикателство и изисква огромни усилия в различни области. Ние обаче си поставихме тази задача, защото – като център на зелената мобилност, искаме да сме част от декарбонизацията на авиацията“, допълва главният изпълнителен директор на летището Джош Ламерс.
Четирите основни направления
За постигането на нулеви нетни емисии летището трябва да предприеме действия в четири направления: енергийни доставки, специфични за летището съоръжения и техническа инфраструктура, сгради и автомобилен парк. Като цяло, въглеродните емисии от базовата 2016 г., които могат да бъдат повлияни от летището, трябва да бъдат намалени с 90 000 тона.
По отношение на енергийните си доставки, от летището ще започнат да използват биометан за нуждите на своята когенерационна инсталация, планират сериозно увеличение на фотоволтаиците, както и покупката на енергия от възобновяеми енергийни източници.
От гледна точна на летищно-техническата инфраструктура, цялото перонно осветление вече ползва LED технология, а следващата стъпка е подмяна и на осветлението на пистите. Допълнителна мярка е инсталирането на по-ефективни двигатели в системите за транспортиране на багаж и бординг на пасажерите.
Що се касае до разширението, от летището ще се съсредоточат върху устойчивостта, както и върху климатично щадящи и ниско енергийни постройки. Енергийната консумация на настоящите терминали и сгради вече е оптимизирана, като за целта са поставени нови вентилационни технологии, осветление, както и умна система за охлаждане и затопляне, в зависимост от прогнозата за времето.
Не на последно място, от летището планират да подменят всички автомобили с електрически. В момента се използват над 500 превозни средства.
За улавянето на останалите 10% от емисиите аеропортът работи от 2021 г. с горското стопанство в Бавария, където горският фонд е превърнат в „устойчиви климатични гори“. Дългосрочният план след залесяването е част от горите да се ползват като дървен материал за изработката на мебели и в строителството, след което да се залесяват повторно.
Четете още:
Летище София получи акредитация за управление на въглеродните емисии