Отклоняването на трилионите долари, с които светът субсидира производството на изкопаеми горива всяка година и поставянето на косвени цени на въглеродните емисии ще генерират огромните количества пари, необходими за справяне с климатичната криза, заяви на COP28 ръководителят на Международния валутен фонд Кристалина Георгиева.
Според нея истинските разходи за обществото на високовъглеродните дейности ще започнат да се отразяват чрез регулиране и намаляване на лошите субсидии, които насърчават използването на изкопаеми горива.
Забавихме се с прилагането на много важна политическа идея. Все още толерираме високи нива на субсидии за изкопаеми горива, което е пречка пред инвеститорите. И светът влоши това положение, като все още е доста муден при въвеждането на ценообразуване на въглеродните емисии. По този начин кривата на тази цена на въглеродните емисии върви нагоре“, заяви Георгиева пред Гардиън.
Трилиони
Проучвания на видни икономисти показват, че всяка година по света са необходими трилиони за инвестиции във възобновяема енергия и други нисковъглеродни технологии. Например само развиващите се страни, с изключение на Китай, ще се нуждаят от повече от 2 трилиона долара годишно до 2030 г., за да намалят емисиите и да се справят с въздействието на екстремното време. Тези суми изглеждат огромни, но са относително малки в контекста на глобална икономика, чиято стойност е около 450 трилиона долара.
Това лято МВФ изчисли, че преките и непреките субсидии, които отиват за изкопаеми горива, дори без да се отчитат доказани въздействия като разходите за здравеопазване, са достигнали над 7 трилиона долара.
Реформирането на тези разходи би освободило ресурси, които могат да се влеят във възобновяема енергия и други нисковъглеродни технологии, стимулирайки пазара за „чист“ растеж. От друга страна въвеждането на въглеродна цена би наказало високовъглеродните инвестиции“, каза Георгиева.
Системата работи
Икономистите твърдят от десетилетия, че ценообразуването на въглерода е най-ефективният начин за насочване на икономиките към отклоняване от изкопаемите горива.
Доказателството първо е, че тази система работи. Когато поставите цена на въглерода, декарбонизацията се ускорява. Европейците въведоха схемата за търговия с емисии през 2005 г. и емисиите са намалели с 37%. Виждате същото в Канада с техния въглероден данък.
Въглеродните данъци и търговията с емисии също могат да генерират приходи за правителствата. Когато говорим за необходимостта от подкрепа на прехода към зелена икономика, откъде могат да дойдат парите – ами добре, източникът е ясен“, каза Георгиева, бивш главен изпълнителен директор на Световната банка и водещ еврокомисар, преди да поеме настоящата си роля през 2019 г.
Според нея ценообразуването на въглерода е справедливо, тъй като колкото повече компании или лица допринасят за климатичната криза, толкова повече ще плащат.
Трудности
Въпреки това, колкото и привлекателна да е цената на въглерода в икономическата теория, на практика правителствата не са склонни да налагат такива ясни цени и данъци, защото те лесно могат да бъдат атакувани и защото удрят най-тежко по-бедните хора, ако се прилагат зле. Протестите на жълти жилетки във Франция например бяха предизвикани от данъци върху горивата, а предложенията за ценообразуване на въглеродните емисии в САЩ и Австралия бяха изоставени след продължителни атаки от дясното крило.
Малко вероятно е да започнем веднага да слагаме цена на въглерода навсякъде, защото не е толкова лесно да се идентифицира въглеродното съдържание и след това да се оцени“, призна Георгиева.
Тя каза, че вместо това правителствата могат да използват регулиране. Определяне на минимални нива на ефективност, законодателство за постепенно премахване на стоки с високо съдържание на въглерод и принуждаване на индустриите да минат към по-високи стандарти, като прилагане на строителни разпоредби за нови и ремонтирани домове, са възможни начини, с които властите могат да оскъпят високовъглеродните дейности.
Когато говорим за цени на въглеродните емисии, перфектното не трябва да бъде враг на доброто. Да, най-добрият начин за въвеждане на въглеродни цени е въглероден данък. Но това не е политически осъществимо в някои страни… Можем също така да използваме регулаторно съответствие, при което стандартите водят до косвени цени на въглерода“, заяви Георгиева.
Работна група
МВФ, Световната банка, ОИСР и Световната търговска организация са създали работна група, която да проучи различните цени на въглеродните емисии, които се определят в страните по света от техните въглеродни политики и разпоредби.
Това може да бъде полезно, ако страните следват механизми за коригиране на въглеродните граници, както прави ЕС, който санкционира вноса от страни със слаби екологични разпоредби. Работната група ще разгледа как можем да предложим еквивалентност на тези различни начини за ценообразуване на въглерода, така че да има справедливост и страните да приемат, че има равни условия“, обясни Георгиева.
Прочетете още:
Румен Радев на COP28: България е намалила с 50% парниковите си емисии