Мислите ли, че всички широко разпространени съмнения относно научните факти за изменението на климата – и спешната необходимост да се действа спрямо тях – са били разсеяни през 2023 г.? Помислете пак!
През тази година се наблюдава „повторно включване“ на пълното отричане, както и нови коварни тактики от големи петролни и недобросъвестни актьори онлайн, разкрива нов доклад на коалицията „Действия за климата срещу дезинформацията“ (CAAD), цитиран от Евронюз.
COP28 започва, а светът се бори с екологична криза, усложнена и от информационна криза. 2023 г. се очаква да бъде най-горещата година в историята, но спешните действия в областта на климата, от които се нуждаем, са обхванати от отрицание и кампании, които отхвърлят научния консенсус. Такова съдържание не само подкопава обществената подкрепа, но все повече подкопава и доверието в институциите“, казва Джени Кинг, ръководител на отдел „Изследване и политика на климата“ в Института за стратегически диалог.
Какво е дезинформация за климата?
Ако сте потребител на Twitter, тъй като тази година се превърна в X, или сте били бомбардирани със съмнителни реклами във Facebook и Instagram, вероятно имате известна представа срещу какво се изправя CAAD.
Дезинформацията се определя като невярна или извън контекста информация, която се представя като факт. Като дефиниция дезинформацията може да се определи като вид информация, която умишлено е поднесена с невярно съдържание и има за цел да заблуди.
Но кой точно стои зад тази информационна криза? Както показват разследванията на CAAD, изплуват някои доста необичайни връзки.
Усилията на лобито за изкопаеми горива се пресичат със спонсориран от държавите PR, онлайн измамници и търговски дезинформатори“, обяснява Кинг.
Ето четири ключови тенденции, с които трябва да сте наясно.
#ClimateScam вече е в тенденция на X
Използването на хаштаг #ClimateScam внезапно се увеличи в Twitter през юли 2022 г. До ноември той постоянно се появяваше – особено по време на конференцията COP27. Функцията за автоматично довършване на X в лентата за търсене все още насочва потребителите към нея, дори при непълни търсения, започващи с #cl.
Вирусната способност на „климатичната измама“ първоначално беше объркваща за експертите, тъй като терминът показваше активност и ангажираност заедно с други хаштагове като #ClimateCrisis и #ClimateEmergency. Но за разлика от 2022 г., CAAD отбелязва, че този модел вече е свързан с ясни тенденции в ефективността на свързани публикации в платформата.
Популярността на #climatescam изглежда се движи от малка група акаунти, чиято аудитория е нараснала, откакто Илон Мъск направи X частен, казват от CAAD. Например един акаунт нарасна от само 322 последователи от първата му публикация #climatescam през март до над 256 000 последователи сега.
Хаштагът се използва, за да се отрече приносът на изменението на климата за екстремните метеорологични събития в световен мащаб.
Уебсайтове, които публикуват дезинформация за климата, печелят чрез реклами
15 уебсайта, които публикуват популярна дезинформация за климата, включително (според CAAD) The Daily Telegraph, Breitbart и Sky News Australia, печелят от това съдържание.
Базираният в Обединеното кралство вестник The Daily Telegraph публикува 171 мнения по проблемите на околната среда през изминалата година. От тях 85 процента са атакували и/или подкопавали климатичните науки, политики или свързани групи, според журналистическия и активистки уебсайт DeSmog.
Рекламните борси (или компаниите за рекламни технологии) са пазари, на които се купуват и продават онлайн реклами. Много от компаниите, обслужващи тези нови сайтове – като Google и Amazon – имат политики, които имат за цел да спрат издателите да имат достъп до техните продукти, ако съдържанието, което хостват, противоречи на науката за изменението на климата.
Но CAAD установи, че повече от 150 обмена на реклами позволяват монетизирането на дезинформация за климата. Това означава, че много продукти, свързани с декарбонизацията, се рекламират чрез тези статии, най-вероятно без тяхно знание и против заявените от тях корпоративни ценности.
Big Oil харчи милиони за мета реклами
До 5,21 милиона долара за реклама са похарчени от само 13 компании за изкопаеми горива между януари и октомври 2023 г., според Ad Library на Meta. Този бюджет е осигурил на фирмите 2562 реклами във Facebook.
Но тъй като CAAD може да гледа само реклами, обозначени като „засягащи социални въпроси, избори или политика“, коалицията казва, че разходите на кампанията може значително да надвишат обявената сума.
Корпорациите за изкопаеми горива – Shell, ExxonMobil, BP и TotalEnergies – стоят зад 98 процента от идентифицираните рекламни разходи.
Рекламното съдържание редовно подчертава устойчивостта или ангажираност по въпроса за въглеродните емисии. Но компаниите за изкопаеми горива са зад едва 1% от глобалните инвестиции в чиста енергия през 2022 г., според нов доклад на Международната агенция по енергетика.
Акаунтите на руските държавни медии
В рамките на бурите в социалните медии около погрешната информация и дезинформацията за климата, руските държавни акаунти изглеждат като агенти на хаоса. Тези акаунти нямат последователни съобщения относно науката за климата, действията или доставките на енергия, казват от CAAD. Вместо това те използват тези теми, за да засилят своите кампании за влияние, насочени съответно към западните страни и глобалния юг.
Начинът, по който руските държавни медии и акаунтите на руските посолства публикуват информация за енергията зависи до голяма степен от това кой е замесен. Инвестициите в изкопаеми горива в Африка бяха осъдени като опити за „кражба“ на ресурсите на континента, когато са свързани със западните страни, но приветствани като защитаващи икономическото развитие, когато са свързани с Русия.
Руските сметки също се опитват да дискредитират петролните санкции, наложени от западните правителства след нахлуването на страната в Украйна. CAAD установи, че те рутинно хулят протестиращите срещу климата в европейските страни с публикации на немски, английски, френски и испански, подчертаващи разрушителния характер на активизма.
Анализаторите също забелязаха нарастване на изрично негативните описания и личните атаки срещу фигури в климата, особено срещу Грета Тунберг. Публикация на английски език от руската държавна медия RT във Facebook, например, споменава Тунберг като „Д-р Климат Голъм“.
Трябва да признаем заплахата от невярна и дезинформация такава, каквато е: пречка за сплотеността, за действието и за жизнеспособното бъдеще за всички“, в заключение казва Кинг.
Прочетете още: