Усилията на Калифорния да ограничи замърсяването от дизелови влакове и големи товарни платформи бяха спрени в очакване на отпор от бъдещата администрация на Доналд Тръмп, предава Гардиън. Калифорнийският борд за въздушни ресурси заяви, че е оттеглил исканията си за федерално одобрение за прилагане на по-строги правила за емисиите за локомотиви и камиони, тъй като Агенцията за опазване на околната среда на САЩ все още не ги е одобрила. Решението идва броени дни преди действащият президент Джо Байдън да напусне поста.
По време на първата си администрация Доналд Тръмп се опита да осуети различни усилия за климата в Калифорния, включително правила за намаляване на емисиите на парникови газове от транспортни източници. Едно от правилата, които Калифорния оттегли, след като EPA не успя да го одобри, щеше да спре постепенно продажбата на нови камиони и автобуси с дизелово гориво до 2036 г. Съветът за въздушни ресурси прие регламента през 2023 г. Друго правило, което агенцията одобри щеше да забрани локомотивните двигатели на повече от 23 години до 2030 г. и да увеличи използването на технология с нулеви емисии за превоз на товари от пристанища и в железниците. И на двете правила се противопоставиха от индустрията, като определиха правилата като „скъпи и трудни за изпълнение“.
Несигурност при новата администрация
Председателят на борда за въздушни ресурси Лиан Рандолф каза, че агенцията оценява възможностите си да продължи усилията си за ограничаване на затоплящите планетата емисии и подобряване на качеството на въздуха, но не предложи подробности за това, което следва.
„Въпреки че сме разочаровани, че Американската агенция за опазване на околната среда (EPA) не успя да реагира на всички искания навреме, оттеглянето е важна стъпка предвид несигурността, представена от бъдещата администрация, която преди това атакува програмите на Калифорния за защита на общественото здраве и климата и каза, че ще продължи да се противопоставя на тези програми“, заяви Рандолф.
Майк Алперн, говорител на тихоокеанския югозападен регион на EPA, каза, че агенцията няма да предприеме никакви допълнителни действия по правилата.
Калифорния отдавна има властта да определя стандарти за емисии, които са по-строги от федералните правила. По време на първия мандат на Тръмп неговата администрация оспори тази власт. Но миналата година федерален съд потвърди компетенцията на щата да определя водещи национални разпоредби за емисиите от превозни средства. EPA даде на Калифорния пълномощия миналия месец да наложи правило, забраняващо продажбата на нови автомобили, задвижвани с газ, до 2035 г.