Изменението на климата все повече се превръща в основно предизвикателство за железопътния транспорт. Бури, снеговалежи, наводнения и пожари подлагат на изпитание железопътните мрежи в цяла Европа. Само в Австрия например, влакове са били принудени да спрат 1900 пъти през 2023 г. поради метеорологичните условия, твърди австрийският вестник Kronen Zeitung, цитиран от Евронюз.
Никога през последните години не сме имали толкова много отменени влакове поради бури, както миналия август. Само наводненията в Тирол и Залцбург и масивните кални свлачища след гръмотевични бури доведоха до 716 непланирани спирания поради времето“, казва говорителят на ÖBB Бернхард Ридер пред австрийската преса.
Той добави, че повишаването на температурите в алпийския регион води до увеличаване на горските пожари, изкривяване на коловозите и разрушаване на насипите поради топлинен стрес.
Наблюдаваме прекъсванията, причинени от екстремни метеорологични явления с тревога“, казва той.
В Обединеното кралство правителствен съветник предупреди, че прекъсванията при пътуване с влак ще се влошат от изменението на климата, освен ако железопътната мрежа на страната не получи повече финансиране. Говорейки през август, сър Джон Армит посочи обилните валежи, които засегнаха железопътната инфраструктура с внезапни наводнения и свлачища.
Горещите вълни също бяха отговорни за широко разпространената отмяна на влакове поради проблеми като изкривени релси и паднали въздушни електропроводи. Железопътните релси са проектирани да издържат на определен диапазон от температури, но могат да се изкривят при много горещи условия. Топлината може също така да доведе до провисване на въздушните електропроводи и закачане на оборудването на влака.
Как железопътната индустрия се адаптира към изменението на климата?
В Австрия въздушните електропроводи се преоборудват, за да се предотврати прегряване. Освен това релсите се правят по-устойчиви на топлина чрез нанасяне на бяла боя. Много внимателно се наблюдават и насипите около релсите.
В Обединеното кралство са похарчени повече средства за дренаж и се въвежда технология за дистанционно наблюдение на температурата на релсите.
След смъртта на трима души през август 2020 г., когато влак се блъсна в свлачище в Абърдийншир, Network Rail разработи нов софтуер за прогнозиране на внезапни проливни валежи.
Оперативният център на компанията в Кардиф разполага с топлинни сензори и камери, за да следи железопътните условия в региона.
Революция в железопътния транспорт
Железопътната индустрия насочва вниманието си към корена на проблема и работи за намаляване на въздействието му върху глобалното затопляне. Италианската компания Hitachi Rail разработи новаторски „трифазен“ влак. Локомотивът Masaccio може да се захранва по три начина: чрез надземни електрически линии, чрез дизелов хибриден двигател или чрез батерия.
Революционната батерия може да се зарежда, когато влакът се движи с електричество от въздушните линии. Той може също така да използва спирачната енергия от спирането на влака. Тази щадяща планетата батерия може да захранва влака, без нужда от дизел, за къси участъци от линията, където има пропуски в електрификацията.
Тя също така може да се използва по време на приближаване и отпътуване от гарите, тъй като не допринася за шума или замърсяването на въздуха в града.
Влаковете се тестват в специално изградена климатична камера, която симулира температури от -50 до +40C, за да се гарантира, че могат да издържат на екстремните климатични условия на бъдещето.
Прочетете още: