Данък за често пътуващите със самолет пътници може да събере 64 милиарда евро и да намали емисиите с една пета, се посочва в нов доклад на групите за екологични кампании Stay Grounded и New Economics Foundation (NEF), цитиран от Евронюз.
Данъкът ще се увеличава с всеки допълнителен полет, предприет от физическо лице за една година. 90 организации и 47 учени, включително Greenpeace и ActionAid International, са дали подкрепата си за идеята.
Защо често пътуващите трябва да се облагат с повече данъци?
В момента всеки, който лети, плаща еднакъв размер авиационен данък в Европа.
„Няма значение дали летите, за да посетите семейството си за първи път от години, или вземате десети годишен полет до луксозната си къща на брега – вие плащате същия данък за този полет. Налогът за чести полети би бил справедлива авиационна мярка, намаляваща прекомерните полети за богатите пътници, като същевременно повишава приходите – включително за разширяване и осигуряване на достъпни железопътни линии и обществен транспорт“, обяснява Магдалена Хойвизер, авиационен активист в мрежата Stay Grounded.
Резултатите от проучването в доклада показват, че 52% от анкетираните в Западна Европа изобщо не летят със самолет през дадена година, докато само 11% от хората летят повече от три пъти годишно. Тенденцията е силно насочена към богатите: 35% от домакинствата, които печелят над 100 000 евро, летят три или повече пъти годишно срещу едва 5% от домакинствата, които печелят под 20 000 евро.
„Само като се насочим към тази група пътуващи със самолет, можем да намалим въздействието си върху климата, като същевременно запазим достъпа до най-ценните услуги, които пътуването по въздуха предоставя на останалата част от обществото“, казва Финлей Ашър, аерокосмически инженер в авиационната индустрия.
Как ще работи таксата за често летене?
Докладът предлага такса за чести полети, която ще наложи нарастващи нива на данъци за всеки полет, който човек предприема за една година. Той ще бъде добавен към всички пътувания, заминаващи от Европейското икономическо пространство (ЕИП) и Обединеното кралство, с изключение на първите две пътувания.
Докладът също така предлага допълнителна такса за най-замърсяващите пътувания: полети на средни и дълги разстояния, както и места в бизнес и първа класа. За първия и втория полет за една година ще се прилага допълнителна такса от 50 евро за полети на средни разстояния и 100 евро за полети на дълги разстояния, бизнес и първокласни полети. За третия и четвъртия полет таксата от 50 евро ще бъде добавена към всеки билет плюс допълнителна такса от 50 евро за средни разстояния и 100 евро за по-дълги разстояния и комфортни класи.
За пети и шести полет таксата ще се увеличи до 100 евро на полет, плюс допълнителните такси. За седми и осми полет таксата ще бъде 200 евро, нараствайки до 400 евро за всеки полет след това.
Това би запазило матрицата със случайни полети за групите с по-ниски доходи достъпни, като същевременно ще се насочи към прекомерното замърсяване, причинено от богатите често пътуващи.
Какви ще са ползите?
Таксата ще представлява шесткратно увеличение на европейските приходи от данък върху авиацията – което се равнява на около 30% от целия годишен бюджет на ЕС. Допълнителните приходи, генерирани само от ЕС (51 милиарда евро), биха могли да финансират 20% от годишните публични инвестиции, необходими на ЕС, за да постигне целите си в областта на климата, се изчислява в доклада.
„Когато става въпрос за спиране на климатичния срив, Европа е изправена пред огромна празнина в наличните финанси. Честата данъчна такса може да допринесе значително за фондовете на ЕС и може да се използва за генериране на стотици милиарди капитал за инвестиции в обществен транспорт, вятърна и слънчева енергия и възстановяване на природата. В същото време част от средствата трябва да бъдат предназначени за приноса на ЕС към страните с ниски и средни доходи, които трябва да се справят с климатичната криза“, казва Себастиан Манг, старши изследовател в NEF.
За разлика от други видове транспорт, авиацията в момента е силно субсидирана. Докладът препоръчва сегашното освобождаване на авиацията от данък върху горивото и ДДС да бъде отменено.
„Крайно време е демокрацията да използва тази последна сила на човешката природа, за да овладее ненужното унищожение и да поиска ефективно да допринесем за разходите за спасяването на тази планета“, казва Марлене Енгелхорн, австрийски милионер и основател на taxmenow.eu, инициатива на богати хора, активно работещи за данъчна справедливост в Германия, Австрия и Швейцария.
Как данъкът за честото летене може да намали емисиите от авиацията?
Таксата за чести полети може да доведе до 21% спад в емисиите от авиацията, изчислява докладът.
„Необходимо е незабавно намаляване на въглеродните емисии, за да се приведе авиационният сектор в съответствие с целите на Парижкото споразумение за климата“, казва Стефан Гребе, автор на проучването за икономическо моделиране на CE Delft, поръчано от Stay Grounded за изчисляване на потенциалното въздействие на таксата.