Shell съди Greenpeace за обезщетение от 2 милиона евро, след като активисти се качиха на кораба за производство на петрол на компанията, който преминаваше транзитно в морето тази година, близо до Канарските острови край атлантическото крайбрежие на Северна Африка. Те пътуваха с него до Норвегия в знак на протест срещу петролните сондажи.
Британската петролна и газова компания заведе иск срещу екологичната организация във Върховния съд на Лондон. В имейл до информационната агенция Ройтерс от Shell потвърдиха, че се провежда съдебно производство, но отказаха да коментират сумите на иска.
Качването на борда на движещ се кораб в морето е “незаконно и изключително опасно”, заяви говорител на Shell. “Правото на протест е основно и ние го уважаваме абсолютно. Но трябва да се прави безопасно и законно”, добавиха от компанията.
На абордаж
Плавателният съд е бил предназначен за нефтеното и газово находище Penguins в Северно море, което все още не е в експлоатация. Четирима активисти на Greenpeace използваха въжета, за да се качат на плавателния съд от надуваеми лодки, които преследваха кораба с висока скорост.
Протестите в морето срещу петролна, газова или минна инфраструктура отдавна са част от операциите на Greenpeace.
Искът е една от “най-големите правни заплахи” срещу Greenpeace
Обезщетението, което Shell търси, включва разходи, свързани със забавяне на доставката и разходи за допълнителна сигурност, както и съдебни разходи, според документ, с който Ройтерс е запознат.
Искът е една от най-големите правни заплахи срещу способността на мрежата на Greenpeace да провежда кампании в повече от 50-годишната история на организацията“, се казва в изявление на Greenpeace.
Групата каза, че Shell е предложила да намали иска си за щети до 1,3 милиона евро, ако активистите на Greenpeace се съгласят да не протестират отново срещу която и да е нефтена и газова инфраструктура на Shell в море или на суша.
Greenpeace заяви, че ще направи това само ако Shell изпълни разпореждането на холандския съд от 2021 г. за намаляване на емисиите си с 45 процента до 2030 г., което Shell обжалва.
Shell и Greenpeace са водили преговори от завеждането на делото, но разговорите са приключили в началото на ноември.
В момента се чака Shell да подаде допълнителни документи в съда. От Greenpeace пък обявиха, че обмислят следващите си стъпки, включително начини за спиране на случая.
Прочетете още:
Volkswagen се отказва да строи заводи за EV батерии в Европа