Google все още печели от дезинформиращото съдържание за изменението на климата. През 2021 г. технологичният гигант обеща да предприеме мерки, но многократно наруши обещанието си, пише Euronews.
В политиката на YouTube, рекламите не са разрешени във видеоклипове, „които противоречат на авторитетния научен консенсус относно съществуването и причините зад изменението на климата“. И все пак изследователи идентифицираха 200 видеоклипа с дезинформация за климата, съдържащи реклами – включително 100 със съдържание, отричащо изменението на климата. Заедно те са натрупали почти 74 милиона гледания към 17 април 2023 г. Те включват реклами за марки, включително Costco, Politico, Tommy Hilfiger, Nike и Hyundai. Проучването на Climate Action Against Disinformation (CAAD) и Центъра за противодействие на цифровата омраза (CCDH) съобщава, че тясната дефиниция на YouTube за климатичната дезинформация е причината за нейното наличие.
Какво казват видеоклиповете с дезинформация за климата?
За да съставят доклада, изследователите сканират YouTube за съдържание, в което се твърди, че климатичното изменение е измама. Те сравняват резултатите с дефинициите за климатична дезинформация на Google и CAAD.
Съдържанието варира от отричане на науката за климата до други форми на дезинформация. Дори в един видеоклип се казва, че „Всичко представяно от IPCC, е невярно.“ Същевременно междуправителствената група по изменение на климата (IPCC) е орган на ООН. Докладите му са разработени от стотици от най-добрите учени в света. Те са одобрени от правителствените делегации, изпълнявайки изискването на YouTube за „авторитетен научен консенсус“.
Преждевременно средната температура на планетата се е повишила с 1.1C от прединдустриалните нива. Концентрацията на въглероден диоксид в атмосферата се е повишила с 48 % между 1750 г. и 2020 г. На фона на това друго видео дезинформира, че:
Климатичната истерия е просто още едно ребрандиране, троянски кон за анти-бяла анти-западна комунистическа тирания“.
Неотдавнашен доклад на Института за стратегически диалог показа, че формулировка като тази се използва за забавяне и замъгляване на основната политика относно изменението на климата. Така се отмества фокуса от последиците от климатичните изменения.
Защо Google все още печели от дезинформиращо съдържание?
През октомври 2021 г. Google въведе глобална политика за дезинформация относно климата във всичките си монетизирани продукти. Технологичният гигант заяви, че ще забрани „реклами и монетизиране на съдържание, което противоречи на доказания научнен консенсус относно съществуването и причините за изменението на климата“. Изследванията на CAAD и CCDH показват, че налагането на тази забрана не винаги е ефективно.
Google многократно е нарушавал обещанието си да не печели от реклами в съдържание, отричащо климата, твърдят изследователите на CCDH. Те установяват, че 63 % от популярните статии за отричане на климата все още съдържат реклами от платформата.
Изследователите установиха, че Google е позволил на американския консервативен новинарски уебсайт Daily Wire да пуска реклами при търсения за „климатичните промени са измама“. Междувременно видеоклиповете в YouTube, които насърчават климатичната дезинформация, все още имат монтизирани реклами.
Защо дезинформацията за климата е проблем?
Обикновено дезинформацията за климата се отнася до измамно или подвеждащо съдържание. Практиката подкопава съществуването и въздействието на изменението на климата. Дезинформиращото съдържание отрича човешкото влияние върху глобалното затопляне, включително и необходимостта от спешни действия срещу изменението на климата. Това има негативен ефект върху справянето с климатичните изменения.
Прочетете още: