• Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
English
  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
English
English

36% от потребителите у нас не отдават приоритет на устойчивите фактори при пазаруване на модни стоки

Водещата европейска модна търсачка GLAMI представя данни от проучване във връзка с нагласите на българите към бързооборотните модни стоки и екоотпечатъка на индустрията върху околната среда

Danail Kanev от Danail Kanev
1 година преди
в Тенденции
A A
GLAMI

Заформилото се през последните десетилетия консуматорско общество дълго време насочваше стратегиите на големите пазарни играчи в посока „взимам, правя, изхвърлям“ (от англ. take-make-dispose). Може да се каже, че този подход на линейната икономика носи своите дивиденти. Те обаче са изцяло в краткосрочен план, а последиците, които оставя след себе си, са със силно изразен отрицателен знак както за обществото, така и за околната среда.

В противовес на негативния отпечатък постепенно се разви преходът към кръгова икономика, чиято цел е да създаде трайни и ефективни модели на производство, с минимално потребление на природни и енергийни ресурси. Пътят на тази трансформация извървява и модната индустрия – посредством регулативни, но и социално-отговорни фактори, все по-осезаемо се дава предимство на устойчивите облекла пред бързооборотните такива.

Оказва се обаче, че около една трета от потребителите в България не разбират целия този процес. Това се налага като извод от проучване, което представя водещата европейска модна търсачка GLAMI. Анкетата е проведена сред 6679 души у нас, а отговорите са на база нагласите за изминалата 2023-а година. 30% от участващите са посочили, че не са сигурни какво стои зад понятието „бърза мода“, а 36% са споделили, че бегло отчитат устойчивите и екосъобразни фактори при пазаруването на модни стоки – с приоритет при избора е цената на артикулите. Резултатът е осреднен от броя на хората, отговорили поотделно на всеки от 25-е въпроса.

Какво е „бърза мода“?

Тя се фокусира върху свръхоборотната конфекция, нискокачествените материали и евтините цени на крайните стоки. Целта е продукцията да отговаря на текущите модни тенденции, но без идеята да се запази във времето. Артикулите са почти за еднократна употреба именно заради малотрайната си изработка, но тъй като са на достъпна цена, се купуват в огромни количества. Те обаче са негодни за рециклиране, а заедно с непродадената стока, която трябва да бъде депонирана и изгорена, са източник на високо замърсяване за околната среда.

В световен мащаб до скоро този тип мода беше силно разпространена, но на родна територия е малко позната. Данните на GLAMI сочат, че 68% от потребителите в България не са пазарували от сайтове като Shein, Temu и пр., чиито предложения са именно от „бързия“ тип.

Може да се каже, че това е положително сведение за клиентското поведение у нас, но то не е особено показателно за природосъобразните нагласи на българите. 24% от анкетираните споделят, че се считат по-отговорни към околната среда, тъй като пазаруват по-малко, но на отправен последващ въпрос към тях: „Бихте ли купували повече продукти, ако имахте по-високи финансови възможности?“, 39% заявяват, че със сигурност биха.

Устойчивият моден избор

Далеч не е нужно отговорното поведение да е съпътствано от натоварен бюджет и изоставане от дизайнерските тенденции. Напротив – очертава се големите производители да лансират нови колекции по-рядко, именно за да поддържат оптималния ритъм на кръговата икономика, а това от своя страна да насърчава потребителите да купуват по-малко и по-качествена стока. Целта е да се осигури една дългосрочна и ефективна перспектива, с жест към околната среда, която обаче зависи от съответните усилия по цялата верига за създаване на стойност.

GLAMI подкрепя разумното потребление на модни стоки и информирания избор. Платформата предлага възможност за филтрирано търсене по устойчиви категории, сред които марки, материи и др. Търсачката разполага и с „Блог“ секция в своя уебсайт, на която потребителите могат да открият съвети и насоки за това как да се грижат за платовете на дрехите си, така че да удължат техния „живот“ възможно най-много.

Прочетете още:

Помага ли наистина модната индустрия за спасяването на планетата?

Тагове: GLAMIмодатоп новиниустойчивост
Сподели234Tweet146Сподели41

Свързани Новини

Български учени разкриха как Антарктика пази леда си
Тенденции

Български учени разкриха как Антарктика пази леда си

от Божидара Живкова
юни 24, 2025
0

Българските учени, участници в последната, 33-та Българска антарктическа експедиция – инж. Цветан Паров и гл. ас. д-р Йорданка Донкова от...

Прочети ощеDetails
Търговските преговори
Тенденции

Търговските преговори между ЕС и САЩ са „твърде сложни“

от Danail Kanev
юни 24, 2025
0

Германският канцлер Фридрих Мерц разкритикува търговските преговори на Европейския съюз със САЩ като „твърде сложни“, предава Politico. „Преговарянето на 400,...

Прочети ощеDetails
САЩ
Тенденции

Екстремна жега тормози десетки милиони хора в САЩ

от Danail Kanev
юни 24, 2025
0

Националната метеорологична служба на САЩ (NWS) издаде няколко предупреждения и съвета за екстремни горещини, тъй като опасна и продължителна вълна...

Прочети ощеDetails
ВЕИ
Тенденции

Светът изостава с целите за възобновяема енергия

от Божидара Живкова
юни 24, 2025
0

Миналата година в световен мащаб бяха добавени рекордни 740 гигавата капацитет за възобновяема енергия, което все още не е достатъчно,...

Прочети ощеDetails
Промяната на инициативите в месеца на Прайд през 2025‎
Тенденции

Промяната на инициативите в месеца на Прайд през 2025‎

от Гергана Манолова
юни 23, 2025
0

Юни традиционно е месецът, в който светът отбелязва Прайд – време за видимост и солидарност с ЛГБТИК+ общността и неравенствата,...

Прочети ощеDetails
Последни
Следваща Статия
летища

20-те най-големи летища в света произвеждат толкова CO2, колкото 58 въглищни електроцентрали

Последни новини

Български учени разкриха как Антарктика пази леда си

Български учени разкриха как Антарктика пази леда си

юни 24, 2025
Търговските преговори

Търговските преговори между ЕС и САЩ са „твърде сложни“

юни 24, 2025
САЩ

Екстремна жега тормози десетки милиони хора в САЩ

юни 24, 2025
GRI стартира дигитална таксономия за устойчивост

GRI стартира дигитална таксономия за устойчивост

юни 24, 2025

ЗАПИШЕТЕ СЕ ЗА НАШИЯ БЮЛЕТИН

ESG-black

Страници

  • Контакти
  • Реклама
  • Екип
  • Контакти
  • Реклама
  • Екип

Част от групата на

Part of the group of:

  • Контакти
  • Реклама
  • Екип
  • Контакти
  • Реклама
  • Екип

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Terms of Use

Protection of personal data

Конфигурация на бисквитки по ЕИЗ .

© 2025 All rights reserved! Building and Digital Marketing thanks to MasterWeb LTD.

Няма резултат
Виж всички резултати
  • Contact us
  • Team
  • Advertising

© 2023

  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти
  • Всички новини
    • Регулации
    • Компании
    • ESG съвети за бизнеса
    • Ние променяме
    • Тенденции
    • Добрият пример
    • Инвестиции
    • Иновации
    • Подкаст
    • TOP JOBS
  • ESG&FRIENDS
  • ESG Awards
  • За нас
    • ESGnews
    • Екип
    • Реклама
    • Контакти

Forgot Password?

Sign In