Френската минна група Eramet, която управлява най-голямата манганова мина в света в Габон и произвежда никел в Индонезия, разработва техники за рециклиране на критични метали, използвани в електрическите автомобили, пише Euronews.
Целта е повторно използване на метали като никел, кобалт и литий за производството на нови батерии. Усилията на компанията са в унисон с целите на Европа за забрана на продажбата на бензинови и дизелови автомобили от 2035 г.
Защо е важно да се научим да рециклираме батерии?
Въпреки че много хора смятат електрическите автомобили за бъдещето на екологичния транспорт, производството на батерии, които ги захранват, е далеч от това.
Извличането на литий от земята не само уврежда земята и почвата, които се добиват, но процесът е и много водно интензивен. Като прибавим и глобалния недостиг на вода и ефектите върху живеещите в близост до мините, единствената печеливша страна са минните компании.
Големи естествени находища на литий има на границите на Чили, Аржентина и Боливия. Приблизително една четвърт от този ресурс се съхранява в солените площи Салар де Атакама в северно Чили. Най-добрият начин за производство на литий в този регион е използването на изпарителни контейнери. Използването на тази техника изисква много вода – около 21 милиона литра на ден. Приблизително 2,2 милиона литра вода са необходими за производството на един тон литий.
Как Eramet рециклира литиеви батерии?
Eramet работи върху процес за рециклиране на батерии в лаборатория в Trappes, северен Париж. Те планират да добиват литий от геотермални източници в Елзас до края на десетилетието и в Аржентина през следващата година с китайски партньор.
Едно от най-големите предизвикателства пред групата е да търси начини да намали количеството нови метали, които трябва да бъдат произведени. В същото време те продължават да планират нови инсталации за добив, за да отговорят на търсенето.
„За разлика от горивото, изгаряно от топлинни двигатели, тези метали са 95 процента рециклируеми“, уверява Фредерик Мартин, директор на проекта за рециклиране на батерии в Eramet ideas.
Първо, учените раздробяват старите батерии на прах, известен като „черна маса“. Тази тъмна смес се състои от никел, кобалт, манган и литий – всички метали, необходими за съхраняване и провеждане на електричество в батерията. Следващото предизвикателство е да ги разделите.
Мениджърът на проекта Софи Лебуил сравнява техниката за разделяне „течност-течност“ с приготвянето на дресинг за салата винегрет.
„В маслото имате определена молекула, която наричаме молекула на екстрагента. Тя ще улови само никела, а другото съединение ще остане с разтвор на водна основа, който ще съдържа литий и други”, коментира тя, цитирана от Euronews.
В края на процеса лабораторията произвежда буркани с материали с качество на батерията: зелени гранули от никелов сулфат, медни червени гранули от кобалтов сулфат и бял прах от литиев карбонат. Всички са готови за продажба и преработка на батерии.
Възможно ли е широкомащабно рециклиране на батерии в Европа?
Досега нито една фабрика не е третирала черната маса в Европа и е трябвало да се изнася в чужбина.
„След като сме донесли металите в Европа, би било глупаво да ги изпратим обратно за производство на нови батерии в чужбина“, обяснява Жулиен Масон, директор по стратегията в Eramet.
През септември Eramet ще пусне първия си пилотен завод в Trappes – до своите лаборатории – за да тества процесите, които се разработват сега за тази “черна маса”.
След продължително проучване, компанията планира да отвори завод за рециклиране на батерии, в партньорство със Suez, в Северна Франция през 2027 г.
Крайната цел на Eramet е да обработва 50 000 тона батерийни модули годишно. Това е еквивалентът на около 25 000 тона “черна маса”, която ще осигури около 10 процента от европейския пазар за EV батерии, според техните изчисления.