Литиев проект на стойност 1 милиард евро, който трябва да се превърне в най-голямата минна операция във Франция от десетилетия насам, предизвиква разгорещен дебат в местната общност, предава Евронюз.
Пет месеца публични дискусии в Алие – бивш индустриален център в региона Оверн-Рона-Алпи – показват разделението на местното население относно плана.
По време на 42 събития, организирани от националната комисия за публичен дебат (CNDP), жителите изразиха своите опасения по въпроси, включително потенциално замърсяване на водата, голямо потребление на енергия и химикали, използвани в процеса на добив и обработка на материалите.
Някои също оспориха необходимостта от проекта, чрез който френската минна компания Imerys цели да достави достатъчно литий за производството на батерии за повече от 660 000 електрически превозни средства годишно след 2028 г.
В опит да ограничи емисиите на парникови газове, ЕС планира да забрани продажбата на нови автомобили с вътрешно горене до 2035 г. и да убеди своите граждани да преминат към електрически превозни средства. Това решение засилва фокуса на блока върху лития, ключов компонент на батериите за електрически автомобили и важен минерал, от който Европа е почти напълно зависима от Китай.
За да увеличат вътрешния добив на литий, компаниите разработват планове за откриване на нови мини в страни като Германия, Австрия и Португалия – която е единственият значим производител до момента.
Но имаше значителни протести на целия континент. Най-мащабният от тях беше в Сърбия, където хиляди излязоха по улиците това лято, след като правителството се съгласи да изгради нова мина и да доставя литий на ЕС.
Защо литият е важен за френската индустрия?
С експлоатацията на собствените литиеви ресурси в региона на Алие Франция се стреми да си осигури по-голям контрол върху веригата за доставки.
Но френската общественост все още не е постигнала ясен консенсус по въпроса за минното дело.
„За някои хора има надежди за работа и разпределение на богатството. Но други се страхуват дали околната среда ще бъде защитена в дългосрочен план. Добрата изненада е, че всички дебати заинтересуваха обществеността“, казва президентът на CNDP Марк Папинути.
В локацията на Бовоар преди това е било добивано за минерала каолин, използван за съдове и плочки. Именно тук Imerys планира да извлича гранит под земята и да изолира богатата на литий слюда от него.
След това минералите ще бъдат натоварени на влакове и изпратени почти петдесет километра до Сен Виктор в района на Монлюсон, където компанията планира да извлича литий в завод за преобразуване.
Но преди някоя от тези стъпки да започне, Imerys, операторът на електроенергийната мрежа RTE и правителството трябва да отговорят на дълъг списък от препоръки до края на годината.
Списъкът включва всичко от „Определяне на предприетите мерки за постигане на европейските цели за рециклиране на батерии“ до „Обсъждане на възможността за включване на гражданите в ползите от проекта“.
Местните жители също поискаха проучвания за повече от дузина потенциални въздействия на мината върху аспекти като качеството на въздуха, сигурността на съхраняването на отпадъци под земята и туризма в региона.
Проект от голям национален интерес
Въпреки съмненията, френското правителство вече е предприело стъпки за ускоряване на проекта. През юли той бе определен като проект от голям национален интерес.
Етикетът позволява на Imerys да получи по-бързо административно одобрение, тъй като Франция го смята за важен за екологичния преход или за националния суверенитет. Или, в случай на добива литий – и двете.
Националната институция за геоложки проучвания казва, че очаква по-голямата част от литиевия потенциал в страната да бъде намерен в Бовоар.
Извличането му може да осигури конкурентно предимство за автомобилната индустрия на страната и да я постави на път да постигне целта на президента Макрон да произведе два милиона електрически и хибридни превозни средства до 2030 г.
Въпреки обширните препоръки, произлезли от местните дебати, някои критици са убедени, че необвързващият характер на разговорите няма да повлияе на подкрепата на правителството за мината.