Френският автомобилен производител Renault възнамерява да използва евтина технология на скоростната кутия, за да спечели позиции на бързо развиващия се пазар на хибридни автомобили в Европа, предава Ройтерс.
Според главния изпълнителен директор на компанията Лука де Мео това ще осигури на Renault време за действие, докато конкурентите са притиснати от предизвикателствата на електрическата мобилност.
Търсенето на скъпи електрически превозни средства не се увеличава в Европа въпреки забраната на Европейския съюз за автомобили с двигатели с вътрешно горене, която трябва да влезе в сила през 2035 г. Това поставя европейската автомобилна индустрия под огромно напрежение.
Но Renault, който е по-малък от автомобилните конкуренти и беше засегнат от рекордни загуби през 2020 г., показва изненадваща сила в хибридните автомобили, които използват както термичен двигател, така и електрически.
През първите осем месеца на годината продажбите на хибридни модели на Renault, включително Clio и Captur, са се увеличили с 55% спрямо предходната година. Увеличението на продажбите, което достигна 60% през първата половина на годината, направи марката Renault втората по големина в Европа в този сегмент, след японската Toyota.
Запазването на силата на хибридните автомобили, по-евтини от електрическите превозни средства, но по-малко замърсяващи от традиционните, може да помогне на Renault да намали общите емисии на групата и да увеличи продажбите в близко бъдеще.
Според консултантските компании Dataforce и S&P Global търсенето на хибриди се очаква да продължи да нараства до края на това десетилетие, преди електрическите превозни средства да вземат превес. С пазарна капитализация от 11,6 милиарда евро Renault струва само една четвърт от европейския лидер Volkswagen, което го прави по-гъвкав, но потенциално по-уязвим срещу засилващата се конкуренция от страна на китайските електронни автомобили.
Компанията, 15% собственост на френската държава, също търси нова посока, след като до голяма степен изостави продължилия две десетилетия съюз с Nissan и Mitsubishi.
Евтина технология
Тайната зад скорошния успех на Renault при хибридите е фокусът върху технология, която френската група е усвоила. Пионер в скоростните кутии преди век, инженерите на Renault се обърнаха към опростен съединител, използван за свързване и разединяване на скорости без необходимост от батерия от синхронизатори, за да създадат евтина хибридна трансмисионна система, наречена E-Tech.
Скоростната кутия използва синхронизатори и зъбни колела, за да управлява скоростта на двигателя и предаването му към колелата. Системата E-tech, която може да се използва във всички модели на Renault, изисква по-малко компоненти от другите двойни двигатели, което я прави по-лека и по-евтина.
Инвеститорите също изглеждат доволни. Акциите на Renault се покачиха с 6,4% тази година, срещу 12% спад за европейския индекс на автомобилните акции.
Растежът трябва да продължи, тъй като Renault представя повече нови модели на достъпни цени, казват анализатори. Хибридното Clio на Renault е с 400 евро по-скъпо от Toyota Yaris и Peugeot 208, но е по-мощно. Скоростната му кутия E-tech пък може да се използва в малки коли, както и в новия седан Rafale купе с 300 конски сили.
„Renault ще запази това предимство за няколко години“, смята Антоан Жиро, анализатор на S&P Global.
Силата на хибридите
„Силата на хибридите, които са по-малко вредни за околната среда от обикновените автомобили, ще помогне на Renault да се съобрази с правилата на ЕС за ограничаване на емисиите на CO2, дори когато продава по-малко електрически превозни средства от конкурентите“, казва Бенджамин Кибиес, старши автомобилен анализатор в базираната в Германия консултантска компания Dataforce.
Хибридните автомобили E-Tech на Renault отделят само 95 грама на километър, което помогна на групата да достигне средно CO2 от 114 грама през първите шест месеца на 2024 г., посочват още от Dataforce. Това е по-добро постижение от средните CO2 емисии на Ford и Volkswagen от съответно 123 грама и 125 грама.
Но изненадващата сила на Renault при хибридите ще стигне само дотук. Производителите на автомобили в Европа трябва да намалят средните емисии на CO2 до 94 грама на километър от следващата година. За да се съобрази с тези изисквания, Renault ще трябва да реализира малко под 20% от продажбите си от електрически автомобили, а в момента едва 12% от продажбите на компанията са от електрически автомобили.
Де Мео ще представи нов електрически SUV, Renault 4, на автомобилното изложение в Париж, което започва днес, 14 октомври, след скорошното пускане на пазара на Renault 5, друг малък EV.
„Продажбата на повече хибриди вместо термични превозни средства може да върви само в правилната посока. Но ключът ще бъде и успехът на пускането на пазара както на R5, така и на R4“, заяви главният изпълнителен директор на компанията.