Девет на всеки десет бизнес лидери в Европа планира да запази или да увеличи инвестициите, свързани с устойчивост до 2026 г., сочат данните от проучване на германската софтуерна компания SAP. За това допринасят няколко основни фактора, сред които изпълнението на ангажиментите на Борда на директорите за опазване на околната среда (40%), желанието за подобряване на общественото мнение за компанията (39%), възможност за разработване на нови продукти (38%), както и увеличаване на приходите и печалбите на компанията (37%).
Преподавателят по икономика на околната среда в Университета на Манчестър Едуард Мандерсън, казва, че е изненадан от широкоразпространеното мнение, че „предприемането на устойчиви действия подобрява рентабилността“.
От SAP са анкетирали 1 702 европейски бизнес лидери в рамките на своето годишно проучване, за да покажат предизвикателствата, пред които компаниите са изправени при изпълнението на плановете си за устойчивост.
Това се случва малко повече от четвърт век преди 2050 г., до която Европа се стреми да стане въглеродно неутрална.
Проблемите
Основните проблеми, посочени от бизнес лидерите, са трудностите при измерването на възвръщаемостта на инвестициите и въздействието върху околната среда, както и липсата на яснота как устойчивостта да бъде внедрена в бизнес практиките и организационната стратегия на компанията.
Финансирането
Ръководителите също така се притесняват и от липсата на финансиране. Въпреки това, само 13% от компаниите казват, че включват главните си финансови директори в процеса по взимане на решения за устойчиви практики.
Не съм убеден, че много организации имат ясна представа за необходимите инвестиции. Именно тук трябва да е връзката на компаниите с главните финансови директори“, казва Сарвар Кан, ръководител на дигиталната устойчивост в британския мобилен доставчик BT.
Отчетността
Поради затегнатите регулации по отношение на въздействието на компаниите върху околната среда, като друга пречка от бизнеса посочват и необходимостта от съставянето на доклади за устойчивостта, както и обявяването на емисиите от Обхват 3 (бел. ред. той обхваща други непреки емисии, включително тези от общи доставчици).
Повечето компании вече разбират, че емисиите от Обхват 3 са наистина важна част от целта им да достигнат до нулеви нетни емисии“, допълва Кан.
От SAP работят съответно с 90 и с 97 от 100-те най-социално отговорни и най-екологични компании в света.
Четете още:
Устойчивостта – сред най-търсените умения на глобалния пазар на труда през 2023