Европейската комисия публикува в петък поредица от предложени промени в Европейските стандарти за отчитане на устойчивостта (ESRS), правилата и изискванията за компаниите да докладват за свързаните с устойчивостта въздействия, възможности и рискове, съгласно предстоящата Директива на ЕС за корпоративно отчитане на устойчивост (CSRD).
Предложенията на Комисията бяха публикувани като проект на делегиран акт, заедно с консултация с искане на обратна връзка относно новите правила, която ще бъде отворена до 7 юли.
Най-значимите изменения са предложения за облекчаване на тежестта върху по-малките компании и тези, които за първи път се отчитат чрез удължаване на времето за въвеждане за някои ключови фактори за устойчивост, като например емисии от веригата на стойността от Обхват 3, и правила, позволяващи на всички компании да се съсредоточат конкретно върху материалните фактори за устойчивост.
Новите правила значително ще разширят броя на компаниите, от които се изисква да отчитат устойчивостта
CSRD, който е на път да започне да се прилага от началото на 2024 г., е насочен като основна актуализация на Директивата за нефинансово отчитане (NFRD) от 2014 г., настоящата рамка на ЕС за отчитане на устойчивостта. Новите правила значително ще разширят броя на компаниите, от които се изисква да предоставят информация относно устойчивостта – до над 50 000 от около 12 000 в момента и ще въведат по-подробни изисквания за докладване относно въздействието на компанията върху околната среда, човешките права и социалните стандарти и риска, свързан с устойчивостта.
Делегираният акт на Комисията на ЕС следва подаването от Европейската консултативна група за финансово отчитане (EFRAG) на проект на ESRS през ноември 2022 г. EFRAG, частна асоциация, финансирана с мнозинство от ЕС, получи мандат от Европейската комисия през юни 2020 г. да подготви нови стандарти за отчитане на устойчивост, като част от ревизията на НФРР. През май 2021 г. от EFRAG бе поискано да разработи стандарти за докладване за CSRD.
След представянето на EFRAG Европейската комисия проведе консултации с регулаторите и групите за устойчиво финансиране на държавите-членки и проведе срещи със заинтересовани страни, потвърждавайки, че „проектостандартите, представени от EFRAG, като цяло отговарят на мандата на CSRD и ще постигнат планираните цели на политиката в контекста на Европейска зелена сделка“, но поражда известна загриженост относно „предизвикателния характер“ на някои от изискванията за докладване, особено за репорти за първи път. Актуализацията на Комисията взема предвид тези фактори и също има за цел да помогне за намаляване на разходите, необходими за спазване на правилата на CSRD.
Облекчение за по-малките компании
За да се облекчи отчетната тежест за по-малките компании, предложението на Комисията позволява на компании с по-малко от 750 служители през първата година, в която прилагат стандартите, да пропуснат данните за емисиите от Обхват 3, както и оповестяванията за „собствена работна сила“, които включват теми като условия на труд и равно третиране, както и за първите две години да не се оповестява информация относно биоразнообразието, работниците по веригата на стойността, засегнатите общности и потребителите.
За всички компании проектът предлага да има допълнителна година за разкриване на информация за очакваните финансови ефекти, свързани с проблемите на околната среда, които не са свързани с климата, и за някои точки от данни за „собствената работна сила“.
Една от ключовите промени в проекта на Комисията е предложение всички изисквания за оповестяване, с изключение на набор от общи оповестявания, да бъдат предмет на оценки на съществеността, което ефективно позволява на компаниите да съсредоточат отчитането върху факторите за устойчивост, които считат за съществени за своя бизнес. В проекта Комисията посочва, че „мярката се очаква да доведе до значително намаляване на тежестта за предприятията и ще помогне да се гарантира, че стандартите са пропорционални“.
Допълнителните предложения в проекта на Комисията
Те включват някои оповестявания да бъдат доброволни, включително планове за преход към биоразнообразието, мерки за осигуряване на оперативна съвместимост с инициативи за определяне на глобални стандарти като ISSB и GRI, заедно с други технически модификации.
Комисията заяви, че очаква нейните предложения да доведат до намаляване на разходите по време на периода на поетапно въвеждане с близо 1,2 милиарда евро и 230 милиона евро на годишна база, в сравнение с предложенията на EFRAG.
След публикуването на проекта на Комисията групите за устойчиво финансиране предупредиха, че новите предложения ще окажат отрицателно въздействие върху ефективността на CSRD. Европейската асоциация за устойчиви и отговорни инвестиции Eurosif публикува изявление, в което посочва, че е „много загрижена“ за промените, които нарече „значителен спад в амбицията в сравнение с окончателните препоръки, публикувани от EFRAG“, и по-специално критикува изменението на оценките на съществеността.
Ние признаваме предизвикателствата, пред които ще се изправят изготвящите, когато спазват ESRS. Комисията на ЕС обаче не трябва да дава приоритет на намаляването на изискванията за докладване за сметка на обществения интерес и други заинтересовани страни, включително инвеститори и финансови институции, които имат остра нужда от информация за устойчивостта, за да отговарят на собствените си регулаторни изисквания. Ако не бъде изменен, този проект на делегиран акт ще попречи на капацитета на инвеститорите да вземат информирани решения за устойчиви инвестиции и рискува да застраши ангажиментите на ЕС за изпълнение на амбициите на ЕС относно Зелената сделка и Закона за климата”, казва Александра Палинска, изпълнителен директор на Eurosif, цитирана от ESG Today.