Екоактивисти заведоха съдебно дело срещу Европейската комисия, опитвайки се да принудят Брюксел да подобри своите правила за емисиите за 2030 г. и, във втори казус, да премахне правилата, които определят някои самолети като щадящи климата инвестиции, предава Ройтерс.
В дело пред Общия съд на Европейския съюз групите с нестопанска цел Climate Action Network и Global Legal Action Network твърдят, че националните ограничения за емисиите на парникови газове за сектори като транспорт и селско стопанство са незаконни.
Според защитниците на околната среда праговете няма да успеят да намалят емисиите на Европа, които нагорещяват планетата, достатъчно бързо, за да постигнат целта на Парижкото споразумение за ограничаване на глобалното затопляне до 1,5 градуса по Целзий над прединдустриалните нива.
Говорител на Европейската комисия отказа да коментира текущите съдебни процедури.
Ограниченията, които изискват от държавите-членки на ЕС да намалят своите емисии в тези сектори между 10% и 50% от нивата от 2005 г., допринасят за общата цел на ЕС за намаляване на нетните емисии с 55% до 2030 г. спрямо нивата от 1990 г.
Учените казват, че световните емисии трябва да намалеят приблизително наполовина до 2030 г., за да се опитаме да ограничим затоплянето до 1,5C. Според екоактивисти обаче богати и големи замърсители като ЕС трябва да се справят дори по-бързо.
Съдът даде на делото статут на приоритет, което означава, че може да бъде гледано през 2025 г.
Искат авиацията да отпадне от таксономията на ЕС
Второ дело, заведено от пет граждански групи до Общия съд на ЕС, има за цел да принуди Брюксел да преразгледа правилата, добавящи авиацията към таксономията на ЕС, списък на инвестициите, обозначени като зелени и следователно отговарящи на условията за получаване на зелено финансиране от инвеститори и банки.
Политиката на ЕС класифицира инвестициите в нови, по-икономични самолети като помагащи в борбата с изменението на климата, на основание, че те ще изтласкат по-мръсните стари самолети извън играта. По този начин се цели ограничаване на емисиите, преди технологии като самолети с нулеви емисии да станат търговски достъпни.
По същия начин се предлага зелен етикет на кораби, които се движат с втечнен природен газ – изкопаемо гориво, което е по-малко въглеродно интензивно от петрола, но все пак произвежда CO2 емисии и е свързано с емисиите на мощния парников газ метан.