Европейската комисия прие нови предложения, които ще намалят бюрокрацията и ще опростят правилата на ЕС за гражданите и бизнеса. В неотдавнашния си „Компас за конкурентоспособността“ ЕК изложи своята визия да направи икономиката на ЕС по-просперираща и конкурентоспособна, като се основава на препоръките от доклада на Марио Драги. За да си възвърне конкурентоспособността и да отприщи икономическия растеж, ЕС трябва да насърчи благоприятна бизнес среда и да гарантира, че компаниите могат да се развиват.
Първите два пакета от мерки за опростяване, наречени “Омнибус”, имат за цел да постигнат това. Мерките ще съсредоточат задълженията за отчитане на устойчивостта върху най-големите компании, които е по-вероятно да имат най-голямо въздействие върху хората и околната среда, и ще гарантират, че не натоварват по-малките компании.
Първият пакет предвижда да:
- се направи докладването за устойчивост по-достъпно и ефективно;
- се опрости надлежната проверка в подкрепа на отговорни бизнес практики;
- се укрепи механизма за коригиране на въглеродните граници за по-справедлива търговия;
- се отключат възможности в европейските инвестиционни програми.
Сега предложенията ще бъдат представени на Европейския парламент и Съвета за разглеждане и приемане.
В своята работна програма за 2025 г. Комисията обяви поредица от мерки за справяне с припокриващи се, ненужни или непропорционални правила, които създават пречки за компаниите от ЕС. Като цяло, с тези мерки, Комисията иска да намали административната тежест с 25% и с 35% за малките и средните предприятия до края на своя мандат през 2029 г.
Изменение на CSRD и CSDDD
Днешният първи пакет “Омнибус” включва:
- Предложение за Директива за изменение на CSRD и CSDDD;
- Предложение, което отлага прилагането на всички изисквания за отчетност в CSRD за дружества, които трябва да се отчитат през 2026 г. и 2027 г. (така наречените дружества от вълна 2 и 3) и което отлага крайния срок за транспониране и първата вълна на прилагане на CSDDD с една година до 2028 г.;
- Проект на делегиран акт за изменение на таксономичните оповестявания и делегираните актове за таксономията за климата и околната среда, които подлежат на обществена консултация;
- Предложение за регламент за изменение на Регламента за механизма за коригиране на въглеродните граници;
- Предложение за регламент за изменение на Регламента за InvestEu.
Пакетът “Омнибус” ще внесе няколко промени в Директивата за корпоративно докладване за устойчивост (CSRD), което ще я направи по-пропорционална и по-лесна за прилагане от компаниите:
Намаляване на обхвата на отчитащите се дружества: Изискванията за отчитане ще се прилагат само за големи предприятия с повече от 1000 служители (т.е. предприятия, които имат повече от 1000 служители и или оборот над 50 милиона евро, или обща сума на баланса над 25 милиона евро). Това означава, че броят на дружествата в обхвата ще бъде намален с около 80%. Новият обхват ще бъде по-тясно съобразен с ключовите прагове на обхвата на CSDDD.
Ограничение на веригата на стойността: За компании, които вече няма да бъдат в обхвата на CSRD (до 1000 служители), Комисията ще приеме чрез делегиран акт стандарт за доброволно отчитане, базиран на стандарта за МСП (VSME), разработен от EFRAG. Този стандарт ще действа като щит, като ограничава информацията, която компаниите или банките, попадащи в обхвата на CSRD, могат да изискват от компании в техните вериги за стойност с по-малко от 1000 служители.
Ангажимент на Комисията да преразгледа европейските стандарти за докладване на устойчивостта („ESRS“): Комисията ще преразгледа делегирания акт за създаване на ESRS с цел значително намаляване на броя на точките за данни, изясняване на разпоредбите, които се считат за неясни, подобряване на съгласуваността с други законодателни актове и намаляване на броя на точките за данни.
Заличаване на изискването за специфични за сектора стандарти: Предложението ще заличи упълномощаването на Комисията да приема специфични за сектора стандарти.
Премахване на стандарта за разумна увереност: Предложението премахва възможността Комисията да предложи преминаване от изискване за ограничена увереност към изискване за разумна увереност.
Отлагане на изискванията за докладване: Днешният пакет предлага отлагане с две години на влизането в сила на изискванията за докладване за големи дружества, които все още не са започнали да прилагат CSRD, и за регистрирани МСП (вълна 2 и 3), за да се даде време на законодателите да се съгласят с предложените от Комисията съществени промени.
Какъв е обхватът на новия CSRD?
Понастоящем CSRD се прилага за всички големи компании (дефинирани като компании над два от трите следните прага: 50 милиона евро нетен оборот, 25 милиона евро общ баланс, 250 служители), както и МСП, чиито ценни книжа са регистрирани на регулиран пазар в ЕС. Много фирми и индустриални асоциации обаче предложиха Комисията да преразгледа обхвата, като изключи по-малките компании. Докладът на Марио Драги относно конкурентоспособността също подчертава, че правилата ще наложат непропорционално голяма тежест върху МСП и малките дружества със средна капитализация, отколкото върху по-големите компании.
Днешното предложение ще намали настоящия обхват на CSRD до големи компании с повече от 1000 служители (т.е. компании, които имат повече от 1000 служители и или оборот над 50 милиона евро, или баланс над 25 милиона евро). От тези компании ще се изисква да се отчитат спрямо Европейските стандарти за отчитане на устойчивостта (ESRS), докато тези стандарти също ще бъдат преразгледани и опростени.
Компаниите извън обхвата на CSRD (компании с до 1000 служители) могат да изберат да докладват доброволно въз основа на опростен доброволен стандарт, който трябва да бъде приет от Комисията, въз основа на доброволните стандарти за МСП (VSME), разработени от EFRAG.
Комисията изчислява, че предложението ще намали броя на дружествата в обхвата с 80%.
Какви са основните промени, които пакетът “Омнибус” внася в CSDDD?
Предоставяне на повече време на компаниите да се подготвят за прилагане на новата рамка чрез отлагане с една година на крайния срок за транспониране (26 юли 2027 г.) и първата фаза от прилагането на изискванията за надлежна проверка на устойчивостта, обхващаща най-големите компании (до 26 юли 2028 г.).
Необходимите насоки от Комисията ще бъдат приложени до юли 2026 г., което ще позволи на компаниите да надграждат повече върху най-добрите практики и да намалят зависимостта си от правни консултации и консултантски услуги.
Освобождаване на компаниите от задължението систематично да извършват задълбочени оценки на неблагоприятните въздействия, които възникват или могат да възникнат в често сложни вериги на стойността на ниво непреки бизнес партньори.
Изискване на пълна надлежна проверка по отношение на веригата на стойността извън прекия бизнес партньор само в случаите, когато компанията разполага с правдоподобна информация, която предполага, че неблагоприятни въздействия са възникнали или могат да възникнат там.
Опростяване на други аспекти на изискванията за надлежна проверка на устойчивостта, така че големите компании да избегнат ненужни усложнения и разходи, включително чрез:
- удължаване на интервалите между две редовни периодични оценки и актуализации от една година на 5 години, като същевременно се изясни, че компанията трябва да оцени изпълнението на своите мерки за надлежна проверка и да ги актуализира, когато има разумни основания да се смята, че мерките вече не са адекватни или ефективни;
- рационализиране на задълженията за ангажиране на заинтересованите страни;
- премахване на задължението за прекратяване на бизнес отношенията като крайна мярка.
Допълнително ограничаване на информацията, която компаниите могат да изискват от своите МСП и малки бизнес партньори със средна капитализация (т.е. компании с не повече от 500 служители) до информацията, посочена в стандартите за доброволно отчитане на устойчивостта на CSRD (стандарт VSME). Това ограничение се прилага, освен ако компаниите не се нуждаят от допълнителна информация за извършване на картографирането (например за въздействия, които не са обхванати от стандартите) и не могат да получат тази информация по друг разумен начин.
Отклоняване от различните национални режими на гражданска отговорност чрез заличаване на хармонизираните условия на ЕС за гражданска отговорност и отмяна на задължението за държавите членки по отношение на представителни действия от профсъюзи или НПО.
Оставяне на националното законодателство да определи дали неговите разпоредби за гражданска отговорност имат предимство пред иначе приложимите правила на третата държава, в която е настъпила вредата.
Съгласуване на изискванията за приемане на преходни планове за смекчаване на климата с CSRD.
Разширяване на максималната хармонизация до повече разпоредби по отношение на основните задължения за надлежна проверка, за да се гарантират по-добре еднакви условия на конкуренция в целия ЕС.
Заличаване на клаузата за преглед относно включването на финансовите услуги в обхвата на директивата за надлежната проверка.