ЕС трябва да се придържа към правилата за въглеродни емисии (CO2) за 2025 г. и да въведе стимули за закупуване на електромобили, вместо да отменя глобите за производителите на автомобили, които не изпълняват целите. Това призоваха от европейска индустриална група, представляваща производители на автомобили, производители на батерии и фирми за зареждане, предаде reuters.com.
E-Mobility Europe заяви, че ново проучване от британската фирма New Automotive показва, че правилата за емисиите от 2025 г. за автомобили трябва да доведат до почти 65% увеличение на продажбите на изцяло електрически превозни средства в целия Европейски съюз тази година. Без тези правила продажбите трябва да се увеличат с 33%.
От Групата посочват, че редица нови EV модели под 25 000 евро трябва да се появят на пазара тази година – включително Renault R5, Fiat Grand Panda, Hyundai Inster и VW ID.2. Според генералния секретар на E-Mobility Europe Крис Херон ЕС може да използва пари от митата, наложени на произведените в Китай електромобили, или фондове за помощ, останали от пандемията, за финансиране на стимули за потребителите.
„С поставените цели тази година ще има огромен тласък за продажба на електрически автомобили. Ако европейските правителства се включат, реалистично можем да завършим с година, в която не е необходимо да се налагат глоби”, казва Херон.
Целите на ЕС за CO2 емисии за 2025 г.
Според целите на ЕС за въглеродните емисии за 2025 г. повече от една пета от продажбите на производителите на автомобили трябва да бъдат изцяло електрически, но електромобилите представляват само 13,6% от продажбите на нови автомобили през 2024 г. Европейската автомобилна индустрия изчисли, че може да бъде изправена пред глоби от 15 милиарда евро за неспазване на тези цели и призова Европейската комисия да отмени тези глоби.
Главният изпълнителен директор на холандската компания за бързо зареждане Fastned Michiel Langezaal изчисли, че досега компаниите са инвестирали 10 милиарда евро в инфраструктура и инвеститорите няма да са склонни да предоставят финансиране, ако ЕС се откаже от целите си.
„Изключително важно е да запазим целите на място, за да гарантираме прехода на цялата индустрия, в противен случай тази инфраструктура не може да бъде изградена“, посочва Лангезал.