Европейският парламент и страните членки на ЕС се споразумяха за нови пределни стойности за емисиите от автомобили, автобуси и други превозни средства, наречени “Стандарти Евро 7”. Текстът се фокусира основно върху ограничаване на замърсяването от спирачките и гумите, предава Euractiv.
Съгласно временното споразумение границите на емисиите на отработени газове и условията за изпитване на леки автомобили и ванове остават непроменени спрямо настоящите стандарти Евро 6. Това се приема като разводняване на по-амбициозните изисквания, изложени в първоначалното предложение на Европейската комисия.
Докато изпълнителната власт на ЕС се опитваше да затегне допустимите нива на замърсяване с отработени газове от бензинови и дизелови превозни средства, като азотни оксиди и частици, текстът се сблъска с обратна реакция от страна на индустрията и консервативни политици, които твърдяха, че налагането на промени за двигателите с вътрешно горене ще абсорбира средства, изразходвани по-добре за прехода към електрическа мобилност.
Твърди се също, че по-стриктното Евро 7 ще направи значително по-скъпо производството на нови превозни средства, разходи, които ще бъдат прехвърлени на потребителите.
Чрез тази сделка ние успешно постигнахме баланс между екологичните цели и жизненоважните интереси на производителите“, каза Александър Вондра, чешки депутат от Партията на европейските консерватори и реформисти и главен преговарящ на парламента по досието. “Целта на преговорите беше да се осигури достъпност на нови, по-малки автомобили с двигатели с вътрешно горене за местни клиенти и в същото време да се даде възможност на автомобилната индустрия да се подготви за очакваната цялостна трансформация на сектора“, добави той.
Парламентът успя да получи отстъпка от държавите-членки, че частиците в отработените газове ще бъдат измервани на ниво PM10, а не PM23, като по този начин включват по-малки частици.
При пътническите автомобили и микробусите няма да се забележат промени в емисиите на отработени газове, но ограниченията ще бъдат затегнати за камиони и автобуси както в лабораторни настройки (ограничение от 200 mg/kWh), така и при реални условия на шофиране (ограничение от 260 mg/kWh).
Спирачки и гуми
За първи път стандартите за замърсяване ще се справят с емисиите, отделяни при спиране на автомобила, както и с микрочастиците, отделяни от гумите – двете форми на замърсяване, които ще продължат да бъдат проблем след преминаването към електрическа мобилност.
Евро 7 също така въвежда минимални изисквания за издръжливостта на батерията в електрически и хибридни автомобили, като батерията трябва да поддържа 80% изправност след пет години или 100 000 км пробег и 72% от изправността си до осем години или 160 000 км пробег. За ванове цифрите са ревизирани на 75% след пет години или 100 000 км пробег и 67% ефективност до осем години или 160 000 км пробег.
Новите правила също така ще предоставят на потребителите разбираема информация за екологичните характеристики на техните превозни средства, включително нивото на замърсяване и емисиите на CO2, консумацията на гориво и електроенергия и издръжливостта на батерията.
Потребителите ще могат да следят тази информация в реално време, като използват бордови системи за наблюдение.
Балансирано решение
Евродепутатът Йенс Гизеке, докладчикът в сянка от ЕНП, нарече споразумението балансирано решение.
Регламентът ще подобри качеството на въздуха за нашите граждани, като същевременно ще предотврати допълнителна тежест върху индустрията, която вече трябва да се справи с преминаването към електрическа мобилност. Въпреки това, което мислят Зелените и социалистите, опазването на здравето и даването на пространство за дишане на индустрията не е несъвместимо“, заяви той.
Крайният резултат се счита за загуба за левите групи, които подчертаха необходимостта от опазване от замърсяването на въздуха от превозните средства пред разходите за индустрията. Евродепутатът Кристел Шалдемозе от Групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите разкритикува споразумението като „изключително лош резултат, който се отнася само за защита на акционерите в автомобилната индустрия“.
Сега местните градски съвети трябва да изпълнят своята част, за да защитят европейците от замърсяването на въздуха, защото мнозинството в ЕС не биха го направили“, добави Шалдемозе.
Лобистката група на производителите на автомобили ACEA похвали „сигурността на планирането“, която дава споразумението, но отбеляза, че „много от новите разпоредби носят значителни технически и инвестиционни предизвикателства в решаващ момент от трансформацията на мобилност с нулеви емисии“.
Най-големите подобрения в качеството на въздуха ще бъдат постигнати чрез подмяна на по-стари превозни средства по пътищата на ЕС и бърза електрификация“, каза Сигрид де Врис, генерален директор на ACEA.
Прочетете още:
Европа с лоши оценки за изпълнението на екологичните си цели