Законодателите в Европейския парламент приеха позицията си относно новите стандарти за замърсяване на пътните превозни средства. Ходът е смятан за победа за консервативните депутати, които се стремяха да ограничат разходите за автомобилната индустрия, предава Euractiv.
Измененият текст на регламент Euro 7 беше приет на пленарно заседание с 329 гласа „за“, 230 „против“ и 41 „въздържал се“, което отвори пътя за преговори с националните правителства за финализиране на закона.
Регламентът Euro 7 е последният от поредица от стандарти, които определят допустимите нива на замърсяване на въздуха от автомобили, микробуси, автобуси и камиони в опит да се подобри качеството на въздуха.
За първи път, в допълнение към емисиите от ауспуха като частици и азотни оксиди, регламентът ще обхване микропластмасите от гумите и частиците от спирачките – два източника на замърсяване от превозните средства, които ще продължат да са проблем и след преминаването към електрическа мобилност.
Депутатите гласуваха ЕС да приведе своя метод за изчисляване на емисиите от гуми и спирачки и границите на износване с тези, които се разработват на ниво ООН.
Напрежение
Въпреки призивите на социалистите и зелените за засилване на стандартите за емисии на замърсяване от леките автомобили, законодателите в крайна сметка подкрепиха нива в съответствие с първоначалното предложение на Комисията. В навечерието на гласуването, прогресивните евродепутати поставиха силен акцент върху необходимостта от защита на здравето, твърдейки, че ако не се намалят допълнително замърсителите от превозните средства, това ще доведе до 70 000 преждевременни смъртни случая годишно от лошо качество на въздуха.
Но консервативните и либералните законодатели не бяха склонни да принудят компаниите значително да преоборудват превозните средства с двигатели с вътрешно горене, твърдейки, че това ще увеличи цената на новите автомобили за потребителите и ще изтощи ресурси, които биха могли да бъдат по-добре изразходвани за подготовка за електрическия преход.
Парламентът обаче се съгласи с по-строги ограничения за емисиите на отработени газове, измерени в лабораторни условия и в реални условия на шофиране за автобуси и тежкотоварни превозни средства. Новите правила също ще изискват батериите, използвани в електромобилите, да отговарят на определени стандарти за издръжливост.
Александър Вондра, чешки депутат от националистическата група ECR, който е водещият говорител на парламента по предложението, каза, че текстът постига баланс между „екологичните цели и жизнените интереси на производителите“.
Би било контрапродуктивно да се прилагат екологични политики, които вредят както на европейската индустрия, така и на нейните граждани. Чрез нашия компромис ние служим на интересите на всички участващи страни и избягваме крайни позиции“, каза той.
Бас Айкхаут, холандски евродепутат от Зелените, разкритикува позицията на парламента като „неразбираема“.
Под силен натиск от автомобилната индустрия, консервативните партии отслабиха стандартите, така че те почти не се подобриха в сравнение с настоящите правила. Те си играят със здравето на милиони европейци“, каза той.
Реакции
Въпреки че Зелените представят вота като победа за автомобилната индустрия, в лобистката група на производителите на автомобили ACEA не бяха особено въодушевени. От ACEA признаха, че Парламентът е приел „по-реалистичен подход към Euro 7 в сравнение с това, което Европейската комисия предложи миналата година“, но казаха също, че регламентът „все още идва с висока цена“.
Euro 7 представлява значителна инвестиция за производителите на превозни средства, в допълнение към огромните им усилия за декарбонизация. Това също идва в изключително предизвикателен геополитически и икономически контекст, белязан от скок на цените на енергията, недостиг на веригата за доставки, инфлационен натиск и изоставащо потребителско търсене“, каза генералният директор на ACEA Сигрид де Врис.
Зелените активисти междувременно заеха твърда линия срещу позицията на парламента.
Неправителствената организация за чиста мобилност „Транспорт и околна среда“ го нарече „по-лош от безполезен“, твърдейки, че актуализираният закон трябва да бъде преименуван на „Euro 6F“, тъй като не подобрява много спрямо своя предшественик.
Автомобилните компании ще използват Euro 7 за екологично чистене на автомобили, които едва ли са по-чисти. Законодателите трябва да имат благоприличието да го преименуват на Euro 6F или да го оттеглят“, заяви каза Анна Краинска, мениджър по емисиите от превозни средства и качеството на въздуха в „Транспорт и околна среда“.
Градската мрежа Eurocities заяви, че гласуването е показало, че „интересите на автомобилната индустрия надделяват над опасенията за онези, които са силно засегнати от замърсяването на въздуха“, добавяйки, че Парламентът прави намаляването на замърсяването на въздуха в градовете „все по-трудно“.
Европейската потребителска организация BEUC заяви, че позицията на парламента е подобна на „незначителна актуализация на Euro 6“, въпреки че похвали някои аспекти, като предложението за „екологичен паспорт на превозното средство“, който също ще определя потреблението на гориво или електроенергия през целия живот на всеки.
Наташа Тюлис от Pew Charitable Trusts, организация с нестопанска цел, разкритикува решението за обвързване на ограниченията за износване на гуми за тежкотоварни превозни средства с методологията на ООН, предупреждавайки, че това може да остави гумите за камиони нерегулирани до 2035 г.
Като се има предвид, че гумите са вторият по големина източник на замърсяване с микропластмаса в Европа, решението на Европейския парламент застрашава целта на ЕС за намаляване на замърсяването с микропластмаса с 30% до 2030 г.“, каза тя.
Тюлис призова политиците да променят текста по време на тристранните преговори, за да позволят на Европа да действа независимо по отношение на микропластмасата за гуми.
Следващите стъпки
Европейският парламент вече е готов да започне разговори с правителствата на страните от ЕС относно окончателната форма на закона.
Прочетете още:
Държавите от ЕС постигнаха споразумение за стандартите за CO2 за камиони