Държавите от ЕС постигнаха обща позиция относно проект на правила за намаляване на въглеродния отпечатък на тежкотоварните превозни средства след спорни дискусии, съсредоточени върху това дали въглеродът, спестен от алтернативни горива в горивния микс на ЕС, трябва да се зачита към целите за CO2 на автопарка.
Преговорите продължиха дълго на срещата на Съвета по околна среда в Люксембург, а испанското председателство на ЕС се опитваше да съгласува различните позиции, заемани от държавите-членки, предава Euractiv.
Гражданите заслужават да живеят в по-зелена и по-здравословна околна среда и сега сме една стъпка по-близо до тази цел. В същото време ние гарантираме конкурентоспособността на индустрията, като изясняваме пътната карта за нови инвестиции“, заяви испанският министър на екологичния преход Тереза Рибера Родригес.
В позицията си Съветът на ЕС подкрепи целите за намаляване на CO2, предложени от Европейската комисия: 45% намаление до 2030 г., последвано от 65% през 2035 г. и 90% през 2040 г.
Държавите членки обаче не се съгласиха относно началната дата за правилата, налагащи автобуси с нулеви емисии в градските райони. Някои, като Дания и Португалия, подкрепят предложението на Комисията за 2030 г., докато други, включително Франция, Чехия и Румъния, твърдят, че 2035 г. е по-реалистична.
След вътрешна дискусия беше постигнато споразумение за цел за 100% намаляване на CO2 до 2035 г., с добавена цел за намаляване от 85% до 2030 г.
Целта от 100% за автобусите беше отложена до 2035 г., за да се вземат предвид инвестициите, които вече са направени от местните власти в автобуси, работещи с биогаз“, каза френският министър на енергийния преход Агнес Пание-Рунаше.
Преразглеждането на закона, при което Комисията ще анализира ефективността и въздействието на регламента и евентуално ще предложи промени, също беше отложено с една година до 2027 г.
Комисията също така ще анализира загрижеността на Полша, че водородните и електрическите камиони, пътуващи извън ЕС, могат да се сблъскат с проблеми със зареждането и презареждането, тъй като съседните страни може да нямат необходимата инфраструктура.
Коефициент за корекция на въглерода (CCF)
Може би най-спорният въпрос беше въвеждането на така наречения механизъм за коефициент за корекция на въглерода (CCF). Предложен от Италия, CCF ще разгледа процента на биогоривата и въглеродно-неутралните синтетични горива в микса от горива за пътния транспорт, позволявайки въглеродът, спестен от тези алтернативни горива, да бъде приспаднат от целите за автопарка.
Неотдавнашен доклад на Международния съвет за чист транспорт (ICCT) установи, че подобен ход на практика ще доведе до намаляване на целите за намаляване на CO2 с 8%. Идеята беше подкрепена от коалиция от държави, включително Чехия, Словакия и Полша, други обаче твърдо отхвърлиха предложението.
Лидерът в автомобилната индустрия Германия, чрез своя министър на околната среда Щефи Лемке, обяви, че CCF
ще намали нивото на амбиция на предложението и ще подкопае сигурността на планирането за индустрията за бъдещето“.
Коментарите на Лемке бяха повторени и от Пание-Рунаше, която изрази притесненията си, че CCF може да
доведе до значително намаляване на амбицията на текста, представен от Европейската комисия“.
Дания също разкритикува механизма за CCF, заявявайки, че той
ще направи невъзможно предотвратяването на продължаващото използване на изкопаеми горива“.
В същото време Швеция призова Съвета да изпрати съобщение до инвеститорите, че
бъдещето на тежкотоварните превозни средства е в електрификацията и други средства за нулеви емисии, а не в течните горива.“
Австрия насърчи страните да се вслушват в индустрията, като отбеляза, че няколко производители на превозни средства са отхвърлили необходимостта от CCF.
Volvo, Scania и Daimler се обявиха за отхвърляне на коефициента за корекция на въглерода съвсем ясно“, каза австрийският министър на околната среда Леоноре Гевеслер.
Въпреки това Италия направи пламенен аргумент за CCF, твърдейки, че предоставя
гъвкавост, която би ни позволила да смекчим социалното и икономическото въздействие на прехода, без да подкопаваме целта за насърчаване на навлизането на пазара на нови технологии, които са по-ефективни по отношение на емисиите“.
Не разбирам, че някои казаха, че това би намалило амбицията на регламента, но всъщност би улеснило декарбонизацията на сектора“, добави министър Джилберто Пичето Фратин.
Позицията на Италия бе подкрепена от чешкия транспортен министър Мартин Купка.
Виждаме CCF като ценно средносрочно решение, което да помогне на производителите да продължат да доставят превозни средства на достъпни цени“, каза той.
Според информация ръководената от Италия коалиция твърдо е настоявала за включването на CCF, заплашвайки да откаже подкрепата за позицията на Съвета без позоваване на CCF в текста.
Беше постигнат компромис, като се гарантира, че в своя преглед през 2027 г. Комисията ще оцени ролята на CCF в прехода към мобилност с нулеви емисии в сектора на тежкотоварните превозни средства.
Неправителствената организация за чиста мобилност „Транспорт и околна среда“ нарече общото споразумение на Съвета „важна стъпка към по-екологичен транспорт с камиони“.
Подкрепяйки целите на Комисията, правителствата са определили минималния стандарт за декарбонизация на сектора. Производителите на камиони се нуждаят от ясен сигнал, за да се включат изцяло в камиони с нулеви емисии и да се конкурират с Tesla и китайските конкуренти“, каза Федор Унтерлонер, мениджър товари в „Транспорт и околна среда“.
Общият подход на Съвета ще формира неговата преговорна позиция в дискусиите с Европейския парламент, представляван от депутата от Зелените Бас Айкхаут.
Очаква се Европейският парламент да вземе решение за позицията си по досието на 24 октомври.
Прочетете още: