Ново предложение на Европейската комисия предвижда промени в регулациите за товарни превозни средства. Според прессъобщение на комисията, с новите правила електрическите товарни автомобили ще се ползват с редица привилегии като станат по-атрактивни за превозвачите, с по-малко бюрокрация и по-голям позволен товарен капацитет.
Същевременно, пакетът представя и универсален начин, с който логистичните компании могат да изчисляват своите емисии. Това ще помогне на сектора да се стандартизира пред местната власт или инвеститори.
Фундаментална част от единния пазар
Товарният транспорт произвежда около 30% от транспортните емисии в ЕС и е индустрия, която изкарва над 900 милиарда евро годишно. За в бъдеще, очакванията са сектора да порасне с 50% до 2050 г., а с това и въглеродните му емисии, ако не се предприемат мерки.
Повече от половината товари се пренасят с камиони тирове и т.н. и основният ръст ще настъпи именно тук, защото ЖП мрежата на ЕС става все по-натоварена, а строежът на нов капацитет отнема много време.
Все пак, Европейската комисия има ангажимента да промотира целите на зелената сделка и „Готови за 55“, транспортните компании трябва да намалят емисиите си с 90% до 2050 г.
Повече капацитет за зелените тирове
Понастоящем, регулациите в ЕС диктуват теглото и размерите на транспортните моторни превозни средства. Това, обаче, създава неравенство между дизеловите и електрическите тирове, защото батериите на един електрически тир добавя близо 4 тона към теглото – загубен товар.
Европейската комисия иска да компенсира дисбаланса като добави към максималното тегло на камионите с нулеви емисии. Също така, когато технологията напредне и електрическите двигатели станат по-леки, те ще запазят допълнителното максимално тегло.
Регулацията предвижда и още промени, за да насърчи използването на интермодални товарни контейнери. Когато един товарен камион или тир превозва подобен, ще му бъде позволено по-високо тегло и повече дължина.
Операторите, пък, могат да използват Европейската система за отчитане на емисиите ISO/CEN с цел да се предотврати грийуошинг и като надежден източник на данни за тях и за инвеститори.
Още по темата: