Абревиатурата ESG е доста популярна напоследък, а темата за устойчивостта е нещо, върху което големите компании работят отдавна. Това заяви изпълнителният директор на Българската мрежа на Глобалния договор на ООН Даринка Георгиева в началото на панела “Practicing sustainability: The intersection of cause and regulations”, на който тя бе модератор по време на форума “ESG & FRIENDS 2024”, организиран от първата специализирана медия за популяризиране на ESG в България ESGnews.bg. Форумът се проведе в хотел Хилтън София на 27 февруари под мотото „Re-position, Re-think, Re-grow“. Водещ на конференцията бе главният редактор на ESGnews.bg. Божидара Живкова.
Глобалният договор на ООН е най-голямата платформа за корпоративна устойчивост. Съществува повече от 20 години и обединява над 25 хил. компании. Смисълът на това обединение е да работим заедно и да се подкрепяме”, подчерта Даринка Георгиева.
Главният изпълнителен директор на Лидл България Милена Драгийска заяви, че компаниите започват от малкото, но не бива да им убягва голямото.
Нашата задача като лидери е да ускоряваме тези процеси. Не можем да разчитаме на същите реколти базисни суровини от целия свят. Без тях не може да има индустрия и ние трябва да претворим в конкретни действия. Сградите, в които функционираме, също трябва да бъдат ефективни, защото така можем да намалим потреблението на енергия, вода и т.н.”, поясни Милена Драгийска.
Как финансираме тези инвестиции, за да направим прехода?
Изпълнителният директор и председател на УС на Уникредит Булбанк Цветанка Минчева, заяви, че ролята на банките е изключително важна и Уникредит също има своите планове за зелена трансформация.
Ако за една компания е предизвикателство да разбере какво се случва, една банка трябва да познава палитрата от бизнеси на всички свои клиенти, която е наистина огромна. Това, което сме си поставили за цел, е да помогнем този преход да се случи по справедлив начин. Започвайки от физическите лица, през миналата година ние се опитахме да пуснем на пазара няколко продукти със зелена насоченост, които да стимулират клиентите на пазара да взимат по-устойчиви решения. Пример за това са зелените ипотеки, зеления лизинг и др.
По думите ѝ много неща не се случват бързо в България, а сградите с енергийни сертификати са много малко. Пътят е започнат, но в посоката на физическите лица той е наистина в своето начало и тепърва предстои да се развива.
В България през миналата година сме финансирали над 550 MWh възобновяеми проекти, или 270 млн. евро инвестиции само за 2023 г.
Според Цветанка Минчева големите бизнеси вече имат идеи за инвестиции и искат да ги осъществят.
Но има една друга група от МСП, които се нуждаят от помощ – първо да разберат какво за тях е този преход, как до го извървят, кои са правилните начини. Заедно с наши партньори, ние провеждаме серии от семинари, за да помагаме в тази посока, помагайки на различните бизнеси да създадат своята визия за устойчиво развитие и да извървят пътя си напред”, обобщи тя.
Къде е мястото на иновациите?
Председателят на Надзорния съвет на Асарел-Медет Димитър Цоцорков заяви, че е голямо постижение за компанията да спечели приза през 2022 г. в сферата на дигиталната трансформация в най-престижните световни награди за устойчивост, зад които стои Организацията на Обединените Нации “SDG Pioneers”.
Някои би казал, че една минна компания не се свързва с дигитални иновации, но всъщност е точно обратното. В нашата мина ние имплементирахме редица дигитални технологии. Като оператори на едно от най-бедните находища в света, за нас е много важно да постигаме оптимални резултати”, категоричен е Димитър Цоцорков.
Той обясни още, че фабриката на Асарел-Медет е изцяло дигитализирана и по този начин компанията връща в употреба това, което преди се е изхвърляло като отпадък.
Инвестициите, които правим в сферата на опазването на околната среда и човешките ресурси са много важни за нас и го правим много преди това да стане изискуемо по закон – от над 25 години. Инвестираме над 100 млн. лв. на година в различни програми и нашите успехи не се дължат на моментни действия в управлението, а на действия, започнали преди много години. Така се постигат всъщност тези резултати. Не на последно място са нашите инвестиции в местната общност. Ние направихме една от най-модерните болници в България – тази в Панагюрище, което помогна изключително за развитието на града и региона”, заяви председателят на Надзорния съвет на Асарел Медет.
С грижа за служителите и потребителите
Относно грижата за служителите и потребителите, Милена Драгийска подчерта, че компанията се намира в една уникална позиция, защото е връзката между производители и потребители.
Ако ние не пренесем не само целите, но и нагласата, с която се използват иновациите в продуктовото предлагане, няма как да говорим за целия процес. Осъзнавайки това, преди 4-5 години Лидл насочи усилията си да подпомогне малките компании, наши доставчици. Така се родиха продукти, при които намаляваме солта и захарта, продукти с най-чиста рецепта, намаляване на консервантите и др. Това не можем да го направим без съдействието на производителите. Така се стигна и до иновациите с опаковките, защото опаковката е един от най-сериозните замърсители. Това са само няколко примера за работата ни със заинтересовани страни”, посочи тя.
По думите ѝ ролята на компании като Лидл България е не само да осветлява тези постижения, но и да предлага такъв тип продукти.
Грижата за обществото е също друг фокус, на който обръщаме внимание, като целта ни е да превърнем хранителните навици в по-щадящи за планетата. Тук не говорим за това, че качествените продукти трябва са бъдат достъпни като цена и със здравословна характеристика за човека, а те трябва да бъдат и устойчиви и щадящи за планетата. Кампанията ни „Хранене с мисъл“ е един образователен и информационен елемент, за да може хората да съзнават, че те имат своето пряко въздействие чрез избора, който правят. Планетата е не само наш дом, тя е щедра към нас с всичко, което ни предоставя и ние трябва да върнем това отношение. Всичко е в нашите ръце и трябва да ускорим тези процеси”, заяви Драгийска.
Според Цветанка Минчева преходът трябва да се случи стъпка по стъпка.
Преди 5-6 години се наложи да премахна използването на пластмасови бутилки в банката. В началото това се прие много драматично, но към днешна дата това отдавна е в миналото и успяхме да извървим този път. Всички служители пият и по-чиста вода, която минава през специални филтри. С предизивкателствата и ролята, която се изисква от банките в този преход, ние разбрахме, че първата стъпка, която трябва да направим, е да обучим нашите хора. Преди около две години стартирахме първата ESG академия заедно със Стопански факултет на СУ и дадохме пример не само на нашата организация, но и на много други колеги и сектори в бранша. Над 65 колеги минаха през тази академия. Това е една от най-добрите инвестиции, които сме направили. Успяхме да направим тази академия известна, така че други колеги да я използват и развиват”, обясни тя.
Димитър Цоцорков заяви, че няма голям или малък бизнес, който ще бъде успешен, без да спазва ръководните принципи на ООН.
Колкото по-голяма част от заинтересованите страни го осъзнаят и започнат да работят от по-рано, толкова по-лесен ще бъде този преход за тях и ще бъдат много по-успешни. Тези, които не го правят, нямат бъдеще. Девизът на нашата компания е „да бъдеш първи, означава да бъдеш навреме“. Колкото и в момента да изглеждат сложни и недостижими тези цели, ако го правим и работим заедно като екип – и малки и големи компании, тогава тези цели ще се окажат достижими. Това е процес, който не се изпълнява за един ден, а в продължение на много години. Трябва да положим повече усилия, тъй като сме на половината път и изоставаме от целите за устойчиво развитие. Аз съм оптимист и смятам, че ще успеем”, каза председателят на Надзорния съвет на Асарел-Медет.