Белгия отложи за петък гласуването на посланиците на ЕС относно новите емисионни стандарти за камиони, първоначално планирано за сряда (7 февруари), след като Германия оттегли предишната си подкрепа за закона. Така в новосъздалата се ситуация не е ясно дали регламентът ще получи нужното мнозинство, предава Euractiv.
Новите стандарти на ЕС за CO2 за камиони предвиждат намаляване на средните емисии от ауспуха на нови камиони с 90% до 2040 г., което означава, че производителите ще трябва да продават предимно електрически и водородни камиони към тази дата.
Още във вторник германското правителство изненадващо не успя да се съгласи да подкрепи сделката, постигната между страните от ЕС и Европейския парламент през януари, тъй като либералното министерство на транспорта оттегли подкрепата си.
Без Германия мнозинството за закона е под съмнение, тъй като някои по-малки страни като Унгария или Словакия вече сигнализираха, че ще се противопоставят, а подкрепата на Италия е неясна, тъй като основното искане за механизъм за отчитане на алтернативните горива не беше включено.
Все пак, според източник на Euractiv, решението на белгийското председателство да отложи гласуването за петък се основава на „вероятната перспектива“, че ще бъде осигурено квалифицирано мнозинство за приемането на закона.
Според правилата на германската коалиция страната трябва да се въздържи от гласуване на ниво ЕС, ако не може да бъде намерена обща позиция между коалиционните партньори. Обикновено това означава де факто „не“, тъй като законите на ниво ЕС изискват мнозинството от 15 държави, представляващи 65% от населението, да гласуват „за“.
„Отвореност към технологиите“
Либералната Свободна демократична партия (FDP), която ръководи транспортното министерство, е открит поддръжник на „отвореност към технологиите“. От партията заявиха, че не трябва да има забрана за превозни средства с двигатели с вътрешно горене, защото те могат да се използват по неутрален за климата начин чрез алтернативни горива.
Още миналата година предложените стандарти за CO2 за автомобили, които включват де факто забрана на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035 г., бяха спрени поради намесата в последния момент на либералния министър на транспорта Фолкер Висинг (FDP/Renew).
Блокадата може да бъде решена само след като Европейската комисия сключи сделка с Висинг, като се ангажира да създаде нова категория превозни средства, които работят с двигател с вътрешно горене, но изключително с климатично неутрални горива, известни като електронни горива.
Този път FDP подкрепя разглеждането на множество алтернативни горива, включително биогорива, като средство за декарбонизиране на тежкотоварния транспорт.
Както знаете, ние в FDP подкрепяме технологичната отвореност и искаме да направим възможно алтернативните горива – всички онези, които се разглеждат като алтернативни горива съгласно Директивата за възобновяема енергия – да се използват за тежкотоварен транспорт, “ заяви евродепутатът (FDP/Renew) Ян-Кристоф Йотжен.
Реакции
Екологичните организации се обявиха против позицията на Висинг.
FDP отново блокира опазването на климата и този път застрашава декарбонизацията на товарния транспорт“, заяви Полин Шур, ръководител на транспорта в екологичната неправителствена организация Nabu.
Министърът на транспорта Фолкер Висинг прокарва лични интереси на горивната индустрия, вместо да се застъпва за германските производители, които вече са се ангажирали с електронната мобилност и се страхуват за своето технологично лидерство“, добави тя.
Научете повече за форума ESG & FRIENDS на: https://events.economic.bg/