Емисиите на парниковите газове, генерирани от икономическа дейност в ЕС през 2022 г. достигат 3.6 млрд. тона въглероден диоксид (CO2) еквивалент – с 22% по-малко от 2008 г., сочат данни на европейската статистическа служба Евростат.
Най-много емисии са генерирани от преработващата индустрия и доставките на електричество, газ и климатизация, като и двете са „отговорни“ за 21% от всички емисии в общността, равняващи се на 745 млн. тона въглероден диоксид. Третата позиция се заема от домакинствата, които чрез отоплението, транспорта и останалата си дейност са източник на 718 млн. тона емисии, равняващи се на 20% от всички през миналата година.
Спрямо 2008 г., през която Евростат публикува първите подобни данни, налице е намаление на генерираните емисии в редица сфери, като минното дело (-40%), доставките на електричество, газ и климатизация (-37%) и преработващата индустрия (-28%).
Национални цели за климата
Всички държави в ЕС са поели ангажимент да работят за намаляване на опасността от отрицателни изменения в климата. Законодателният акт за климата заложи като цели намаляване на емисиите на парникови газове в ЕС с 55% до 2030 г. и постигането на нулеви емисии до 2050 г.
Европейският парламент гласува през март 2023 г. за по-рязко намаляване на парниковите газове до 2030 г. с 40% вместо с 30%, в сравнение с нивата от 2005 г. Всички страни в ЕС ще трябва да намалят емисиите си с между 10% и 50%.
Националните цели варират съобразно брутния вътрешен продукт на глава от населението, като се дава възможност за определена гъвкавост при постигане на целите. Страните от ЕС ще трябва също така да не надвишават годишните си квоти за емисии на парникови газове.
Новите цели до 2030 г.
Люксембург, Швеция, Дания, Финландия и Германия ще трябва да намалят емисиите си с 50% до 2030 г., докато при Белгия, Австрия, Нидерландия и Франция се очакват понижения с между 47 и 48%.
Съгласно новата цел, България ще трябва да намали генерираните емисии с 10% до 2030 г. Страната ни е лидер в това отношение в ЕС, според последните изнесени данни на Евростат за 2023 г.
Четете още:
Постигнато е споразумение за нови ограничения за емисиите от превозни средства