Европейският парламент финализира позицията си относно стандартите за емисии на CO2 за тежкотоварни превозни средства, като се съгласи да намали въглеродния отпечатък на новите камиони, но същевременно подкрепи противоречиво нов клас превозни средства, които работят изключително с възобновяеми горива, предава Euractiv.
Съгласно позицията на Парламента, производителите на тежкотоварни превозни средства ще трябва да намалят въглеродните емисии с 45% от 2030 г., 65% от 2035 г. и 90% от 2040 г. – цели за намаляване, които са в съответствие с първоначалните изисквания на Европейската комисия.
Ако бъдат приети в закон, целите ще означават, че камионите и автобусите с нулеви емисии, като тези, задвижвани с електричество или водород, ще съставляват нарастващ дял от бъдещото производство, като делът на превозните средства с двигатели с вътрешно горене ще намалява с времето.
Бас Айкхаут, холандски евродепутат от Зелените, ще преговаря със страните членки за финализиране на текста на закона в така наречените тристранни дискусии, които се очаква да се състоят в началото на 2024 г.
Преходът към камиони и автобуси с нулеви емисии е не само ключов за постигане на нашите климатични цели, но също така и решаващ двигател за по-чист въздух в нашите градове. Ние предоставяме яснота за една от големите производствени индустрии в Европа и ясен стимул за инвестиране в електрификация и водород“, заяви той.
В допълнение към определянето на цели за камионите и автобусите, ЕП също така иска от 2030 г. на пазара да се продават единствено градски автобуси с нулеви емисии. Но градовете, които са инвестирали в алтернативни нисковъглеродни горива за автобуси, като биометан, ще получат удължаване до 2035 г.
Парламентът също иска да разшири обхвата на превозните средства, обхванати от целите, до така наречените „професионални превозни средства“, като бетонобъркачки, камиони за боклук и коли за почистване на улиците.
Кристел Шалдемозе от групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите приветства споразумението като „важен крайъгълен камък в нашите усилия за справяне с изменението на климата“.
Тази ревизия дава ясен сигнал към европейската индустрия за камиони – инвестициите в технологии за изкопаеми горива от миналото се очаква да се превърнат в безвъзвратни активи. Инвестирането в декарбонизация е пътят напред както за нашия климат, така и за нашата индустриална конкурентоспособност“, заяви тя.
Въглеродно неутрални горива
В навечерието на гласуването имаше много спекулации относно така наречения коефициент на въглеродна корекция (CCF), механизъм, според който количеството възобновяеми горива в горивния микс на Европа ще бъде отчетено към крайните цели за CO2, които трябва да бъдат изпълнени от производители на превозни средства.
Поддръжниците твърдят, че CCF ще отразява по-добре микса от горива в Европа, който се състои от процент възобновяеми горива в допълнение към изкопаемите горива. Противниците обаче контрираха, че това ще стимулира използването на оскъдни зелени горива в сектора на автомобилния транспорт, изтегляйки доставките от трудни за намаляване сектори, като авиацията и корабоплаването.
Законодателите в крайна сметка гласуваха за отхвърляне на CCF, но подкрепиха предложението Европейската комисия законодателно да дефинира нов клас тежкотоварни превозни средства, които работят изключително с електронни горива, произведени от зелен водород и въглерод, извлечен от атмосферата, както и биогорива.
Предложението е подобно на договореното по време на дебата относно стандартите за CO2 за автомобили, но разширява определението за въглеродно неутрални горива, за да включва биогорива.
Реакции
Ралф Димер, управляващ директор на eFuels Alliance, разкритикува парламента за отхвърлянето на CCF, което според него би помогнало за „отключване на потенциала за декарбонизация на CO2 неутралните горива в автомобилния товарен транспорт“. Въпреки това той похвали парламента за гласуването в подкрепа на разрешаването на щадящи климата горива.
Правилно е да преосмислим предишния регулаторен подход, че само превозни средства, които отделят нетни нулеви емисии от ауспуха, са климатично неутрални“, каза той.
На противоположната позиция е зелената неправителствена организация „Транспорт и околна среда“, която разкритикува „вратичката в наредбата за биогоривата и електронните горива, която отслабва климатичните цели за камионите“.
Биогоривата и електронните горива няма да декарбонизират тежкотоварните превозни средства, но ще позволят да се продават възможно най-много дизелови камиони за десетилетия напред. Петролните компании лобираха усилено за тази вратичка, за да поддържат търсенето на тяхното гориво. Ние призоваваме Съвета да блокира този спасителен пояс за индустрията с изкопаеми горива“, каза Федор Унтерлохнер, мениджър товари в организацията.
Европейската асоциация за електромобилност (AVERE) предупреди в изявление, че включването на определението за въглеродно неутрални горива може да застраши амбицията на ЕС да бъде лидер на пазара на превозни средства с нулеви емисии.
Тези промени създават опасен прецедент и създават голяма несигурност за европейските производители на камиони по отношение на това накъде се насочва Европа и какви инвестиции трябва да бъдат направени в близко бъдеще“, каза Филип Вангел, генерален секретар на AVERE.
В отговор на гласуването ACEA, търговска асоциация, представляваща производителите на превозни средства, заяви, че производителите вече инвестират милиарди в технологии с нулеви емисии, но трябва да се направи повече, за да се гарантира, че са налице условия, за да се чувстват комфортно потребителите да ги купуват. Това включва увеличаване на броя на станциите за зареждане в целия блок, както и въвеждане на ефективни схеми за ценообразуване на въглеродните емисии.
Прочетете още: