В рядка демонстрация на единство екологичните организации и петролните компании предупредиха, че има опасност целите на ЕС за екологични реактивни горива да бъдат пропуснати, тъй като инвестициите в производството на синтетични горива все още не се материализират, предава Euractiv.
Като част от водещия си пакет за климата „Готови за 55“, миналата година ЕС прие „ReFuelEU aviation“ – закон, който има за цел да намали въздействието на полетите върху климата. Новият регламент определя квоти за използването на така нареченото устойчиво авиационно гориво (SAF), все по-голям дял от което ще се смесва с керосина, използван на летищата в ЕС. Законът ще влезе в сила през 2025 г., когато 2% от горивния микс трябва да бъде от устойчиви източници, нараствайки до 20% през 2035 г. и достигайки 70% през 2050 г.
Сред използваните зелени горива са тези, базирани на използвано олио за готвене, като мазнина за пържене, събрана след употреба и преработена. Получената течност се счита за „усъвършенствано“ биогориво, което отговаря на условията за постигане на целите на SAF на ЕС.
Тъй като наличието на такива отпадъчни материали е ограничено, целите включват и мандати за така наречените електронни горива – синтетични горива, произведени от водород, които в дългосрочен план се очаква да бъдат налични в по-голям мащаб. Инвестициите в производството на електронни горива обаче все още не се материализират, предупреди екологичната неправителствена организация Transport & Environment (T&E) в доклад, публикуван на 24 януари.
Въпреки че има планове за 25 производствени обекта в промишлен мащаб за електронен керосин в ЕС, Исландия и Норвегия, никой от големите проекти все още не е достигнал окончателно инвестиционно решение“, предупреждават от T&E.
Пътят все още е много преди да видим е-керосин в нашите самолети. Трябва да преминем от хартия към реалност и да гарантираме, че проектите за електронен керосин наистина се материализират, или в противен случай законът няма да бъде нищо друго освен празни думи“, заяви Камил Мутреле, експерт на T&E по зелените реактивни горива.
Необходими са допълнителни субсидии
Междувременно представители на петролни компании предупредиха, че въпреки че ЕС определя задължителни цели за смесването на е-керосин, инвестициите в нови производствени обекти биха били твърде голям риск за много банки без допълнителни субсидии.
Не сме на нивото на технологична готовност, където можем да внедрим това в голям промишлен мащаб. И разбира се, ако сте банка, която иска да предостави капитал, и след това говорите с различни експерти, които казват, че основните компоненти на тази технология все още не са налични в индустриален мащаб и никой не знае кога тази технология ще бъде налична в промишлен мащаб, разбира се, че е трудно да го направите, ако не получавате държавна подкрепа. Необходими са допълнителни субсидии, за да се преодолее тази празнина“, заяви Нилс Анспах, вицепрезидент за био и нисковъглеродни горива в BP Europe.
В отговор на забележките на Анспах, Ралф-Уве Дитрих, инженер в Германския аерокосмически център (DLR), казва, че
технологията е налична от десетилетия. Да се каже, че технологията няма да е готова за мащабирано производство е просто политическо изявление. Твърдението, че не е изгодно за банкиране, е вярно само защото квотите са твърде ниски“, казва Дитрих по отношение на целта на Германия от 2% синтетичен керосин до 2030 г., което означава 200 000 тона. “Никоя банка не се интересува от тези 200 000 тона електронен керосин. Това е дребна работа“, смята Дитрих.
Поради по-високата цена на електронния керосин, ЕС е наложил само 1,2% дял от такива синтетични горива до 2030 г. (600 000 тона), което прави вероятно по-голямата част от квотата за зелено гориво да бъде изпълнена с помощта на по-евтини опции, като например усъвършенствани биогорива от използвано олио за готвене.
Става въпрос и за пазарни рискове. Защото ви трябва не само търсенето, което можете да получите с квотите, но и цената на инвестицията. И проблемът е, че една квота не генерира цена“, казва Кристиан Кюхен от en2x, асоциация, представляваща големи петролни компании в Германия.
Бюджетните съкращения в Германия засягат финансирането
Ситуацията може да се влоши поради бюджетната криза в Германия, която накара правителството да отреже 45 милиарда евро от фонд за климата след решение на конституционния съд на страната.
Решението на Федералния конституционен съд и произтичащите от това съкращения за съжаление също засягат пакета от мерки за увеличаване на производството на възобновяеми горива“, заяви Хартмут Хьопнер, държавен секретар в министерството на транспорта на Германия.
Проектът за допълнителен бюджет, внесен от правителството, ще доведе до намаляване на финансирането със 74 милиона евро само през 2024 г., с още по-значителни съкращения през следващите години, според индустриалната асоциация UNITY.
Останалите средства ще възлизат на 117 милиона евро за обекти за производство на възобновяеми горива, както и 130 милиона евро специално за изследване и развитие на електронни горива за авиацията и морския сектор. Въпреки трудната бюджетна ситуация, ние искаме да работим заедно с индустрията и бизнеса, за да напреднем в изследванията и производството на базирани на електричество горива“, каза още Хьопнер.
Прочетете още:
Летище Брюксел предоставя устойчиво авиационно гориво на всички авиокомпании за всички полети