Ядрената енергия и дори природният газ могат да се използват за производство на „нисковъглеродни“ горива, които да заменят изкопаемия нефт и газ, се казва в ново предложение на Европейската комисия.
Изпълнителният орган на ЕС започна в края на септември едномесечна обществена консултация по проекта на технически критерии, свързани с ревизирани пазарни правила, приети през април, които разширяват обхвата на регулирането на газовия пазар, за да включват по-екологични опции като биометан и водород.
За да се квалифицира като нисковъглеродно гориво, въпросният въглеводород – който може да бъде всичко от керосин, използван за задвижване на самолети, метан за отопление или водород за задвижване на промишлени процеси – трябва да има общ въглероден отпечатък поне 70% по-малък от изгарянето на фосилен еквивалент.
Изпълнителният орган на ЕС казва, че трябва да се приеме, че електроенергията, извлечена от електрическата мрежа за производство на водород, води до нулеви емисии, стига използваното количество да съответства на периодите, когато възобновяемите енергийни източници или ядрената енергия доминират производството и определят пазарната цена на едро.
CCS – „за“ и „против“
В допълнение към разрешаването на използването на ядрена енергия за производство на гориво, проекторегламентът също така определя кога и как може да се използва улавянето и съхранението на въглерод (CCS) за постигане на предполагаемото намаление на емисиите от 70%.
Всяко внедряване на CCS ще трябва да вземе предвид „степента на улавяне на CO2 от производството на гориво с ниско съдържание на въглерод, както и всички емисии от оперативните дейности за улавяне на въглерод, транспортиране на CO2 и емисии от инжектиране в мястото за постоянно съхранение“.
Улавянето на CO2 по време на промишлени процеси само по себе си е енергоемък процес, който изисква още повече енергия с увеличаване на скоростта на улавяне, като същевременно Комисията също така изглежда признава присъщата неефективност при пречистването, компресирането, транспортирането и изпомпването на въглероден диоксид дълбоко под морско дъно.
Горивата с ниско съдържание на въглерод се разглеждат от привържениците им като начин за значително намаляване на въздействието на транспорта, отоплението и промишлеността върху климата. Критиците ги виждат като начин за насърчаване на търсенето на изкопаеми горива или ядрена енергия на фона на планове за ускоряване на пускането на по-евтини вятърни и слънчеви източници.
„Нисковъглеродните горива играят важна роля в енергийния преход, тъй като причиняват по-малко емисии от изкопаемите горива и могат да подкрепят навлизането на възобновяеми горива“, се казва в изявление на Комисията.
Зелените групи искат строги стандарти за сертифициране на такива горива и призоваха изпълнителната власт на ЕС да не бърза с регламента. Комисарят по енергетиката Кадри Симсон каза, че възнамерява да финализира правилата преди края на петгодишния си мандат през есента.