Европейската комисия защитава фактическата забрана на продажбите на нови бензинови и дизелови автомобили от 2035 г. – и подчертава ляво-дясното разделение сред евродепутатите относно ключовата за климата политическа цел. Това стана ясно след дебат в Европейския парламент относно кризата, пред която е изправена европейската автомобилна индустрия, предава Евронюз.
„Целта създаде сигурност за производителите и инвеститорите, а също така предостави достатъчно време за планиране на справедлив преход. Беше дадено достатъчно време за планиране на справедлив преход“, подчерта комисарят по икономиката Валдис Домбровскис пред евродепутатите в Страсбург.
Той подчерта и наличието на обвързващи цели за разгръщането на инфраструктура като точки за зареждане, като същевременно призна, че разпространението в цяла Европа досега е било неравномерно.
„Съществува спешна необходимост от разширяване и равномерно разпределение на инфраструктурата за зареждане, за да се подкрепи очакваният скок в приемането на електрически превозни средства във всички държави-членки на ЕС“, заяви еврокомисарят.
Йенс Гизеке, ръководител на транспортната политика на дясноцентристката Европейска народна партия (ЕНП), говори по същия въпрос като доказателство, че трансформацията не работи.
„Европа не беше подготвена за прехода и ѝ липсваше необходимата инфраструктура за електрически превозни средства“, каза германският депутат.
Гизеке – последван от други евродепутати от ЕНП и партии по-вдясно – също посочи като проблем задаващия се краен срок за междинна цел за намаляване на средните емисии на CO2 от автомобилите. Производителите на автомобили са далеч от целта и са изправени пред милиарди евро глоби, ако не променят радикално портфолиото си от продажби до края на 2025 г.
„За 2025 г. виждаме риск от непосилни санкции. Автомобилната индустрия е в огромна криза. Законодателната рамка е твърде тясна и негъвкава. Последствията ще са драматични”, предупреди Гизеке.
Фокусирането върху електрическите превозни средства е в задънена улица
През 2023 г. в ЕС, Норвегия и Исландия са продадени 10,7 милиона пътнически автомобила със средно 106,6 g CO2 емисии на километър при тестови условия, според предварителните данни, публикувани през юни от Европейската агенция за околна среда.
Разликата е комфортна спрямо текущото ограничение от 115,1 g. Лимитът обаче ще бъде намален до 93,6 g през следващата година съгласно законодателството, действащо от 2019 г.
Тъй като производителите на автомобили са изправени пред санкция от 95 евро на продадено превозно средство за всеки грам, с който средната стойност на техния автопарк надвишава лимита, миналогодишните данни за продажбите и емисиите биха се превърнали в глоба от над 13 милиарда евро в цялата индустрия, ако се повтори през 2025 г. Пропускането на целта за ванове вероятно ще добави още няколко милиарда към общата сума.
За Гизеке решението е в отмяната на забраната за двигатели с вътрешно горене, което той отбеляза, че е старо искане на германските консерватори в ЕНП. Той също така призова за по-широк подход към декарбонизацията.
„Фокусирането върху електрическите превозни средства е в задънена улица, имаме нужда от широка комбинация от технологии, трябва също да признаем неутралните за климата горива“, казва евродепутатът.
Мохамед Чахим от лявоцентристката група на социалистите и демократите предупреди, че Китай изпреварва ЕС в развитието на своята индустрия за електрически превозни средства, повтаряйки забележката на Домбровскис, че европейските производители са изправени пред разходи за енергия и суровини с около 30% по-високи от техния основен конкурент.
„Китайските електрически автомобили са значително по-евтини – те са поели водещата роля в тази технология. Компаниите и колегите, които лобират за забавяне и отмяна на законодателството, мислят само за краткосрочната печалба, а не за бъдещето на работниците – и, което е по-важно, за европейските потребители“, предупреди холандският депутат. Но той твърди, че решението не е да се изоставят целите на политиката за климата.
Въпреки думите му, дебатът между законодателите изглежда пропусна въпроса за справяне с технологичната пропаст с електрическите превозни средства в Китай и затварянето на заводи в ЕС. ЕС предизвика търговска война с Пекин, като наложи мита върху вноса на китайски електрически превозни средства. Поводът за решението бяха несправедливо присъдени субсидии, нещо което упорито се отрича от Пекин.
„Китайските индустрии се радват на напредък по отношение на батерии, софтуер, информационно-развлекателни системи. Има глобална надпревара за зелени технологии. Европа не може да си позволи да изостане и да загуби конкурентното си предимство в тази надпревара“, предупреди Домбровскис, отбелязвайки, че Международната агенция по енергетика прогнозира, че един от всеки пет автомобила, продадени тази година, ще бъде електрически.